کشاورزی نوین
علوم کشاورزی
 
 

شرکت «سینرگیز» با برنامه «مرکز سانیتل» بازار جدیدی به دست آورده است: یک شرکت آلمانی تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی با استفاده از «مرکز سانیتل» توانسته نرم افزار کاربردی موسوم به «CROP VIEW» را برای افزایش بهره وری ماشین آلات کشاورزی، طراحی کند.

فریدمن شیبلر، از متخصصان خدمات کشاورزی شرکت آلمانی درباره این نرم افزار می گوید: «کراپ ویو با استفاده از داده های کوپرنیکوس میزان سلامت و رشد گیاهان را در محدوده مزرعه هر یک از کشاورزان بدقت می سنجد. کاربران با استفاده از این اطلاعات می توانند بسیار آسان و کارآمد اپلیکیشنهای نقشه درست کنند و آن را روی ماشین ها نصب کنند.»

وی در ادامه می گوید: «با کمک این نرم افزار میزان برداشت و کیفیت محصول مزرعه بیشتر خواهد شد و بازدهی کاربرد منابع مثلا کودهای مختلف نیز افزایش خواهد یافت. همینطور آسیب به محیط زیست کمتر خواهد شد با روشهایی کار می کنید که بیشتر تداوم پذیر است.»

شرکت «سینرجیز» مدام درحال رشد است. تعداد کارمندان آن طی ۱۰ سال از هشت نفر به ۴۵ نفر رسیده است.

گرگا میلچیسکی مدیر شرکت «سینرجیز» می گوید که این شرکت مشتریان جهانی دارد. وی در ادامه می گوید: «پنج هزار کاربر داریم، از یک مزرعه کوچک ارکیده در آفریقای جنوبی گرفته تا سازمانهای بزرگ جهانی مثل مرکز ماهواره ای اروپا. همه اینها با استفاده از داده های کوپرنیکوس به الگوی کاریِ توانمندتری دست می یابند.»



سرجیو گامبرینی، یک غواص ایتالیایی و متخصص ارتباطات زیر دریایی، در طی پروژه‌های آزمایشی زیرآبی خود به راه‌حلی برای توسعه کشاورزی در عمق دریا رسیده است.

او نام «باغ نیمو» را برای پروژه خود انتخاب کرده است.

طرح آقای گامبرینی شامل ۶ حباب تو خالی است که در عمق ۸ متری دریا قرار می‌گیرند. این حباب‌ها با هوا پر شده‌اند و با نور سطح آب و همین‌طور لامپ‌های ال‌ای‌دی روشن می‌شوند.

آب مورد نیاز گیاهان پرورشی داخل این حباب‌ها از تصفیه آب دریا تامین می‌شود.دمای داخل حباب به علت اینکه دمای دریا آنقدر تغییر محسوسی نمی‌کند، تقریبا ثابت می‌ماند. بنابراین این نوع کشاورزی نوآورانه می‌تواند راه‌حلی برای کشورها‌یی باشد که با خشکسالی و تغییر دمای محسوس دست و پنجه نرم می‌کنند. سرجیو گامبرینی معتقد است از این روش می‌توان برای پرورش گیاهان دارویی استفاده کرد.



با رای اکثریت کشورهای عضو اتحادیه اروپایی قاره سبز بار دیگر مجوز استفاده از ماده شیمیایی گلیفوسایت برای کشاورزان را صادر کرد.

نماینده سازمان صلح سبز، گرین پیس، که از تصمیم کمیسیون اروپایی بسیار خشمگین بود گفت: « خیلی ناامید شده ایم، می بینیم همانهایی که وظیفه حفاظت از سلامتی شما را دارند کاملا برخلاف سوگندشان عمل می کنند. آنها البته همان کاری را می کنند که انتظارش می رفت، آنها به اروپایی‌ها خیانت می کنند. آنها بار دیگر اجازه دادند تا پنج سال دیگر گلیفوسایت محیط زیست را بیشتر آلوده کند و بیماری‌های ناعلاج را وارد بدن ما کند.»

فعالیت مخالفان استفاده از این ماده‌ای که بسیاری از محققان آنرا سرطانزا می دانند باعث شد تا مجوز ۱۵ ساله اتحادیه اروپا به مونسانتو به پنج سال تنزل پیدا کند.

نماینده سازمان حمایت از مواد شیمیایی گلیفوسایت به خبرنگار ما گفت:«ما درباره مواد شیمیایی صحبت می کنیم که تا امروز نشان می دهند که سالم هستند. تمام مواد تولیدی مونسانتو در زمینه کشاورزی مانند اسپری‌ها بارها مورد امتحان ما قرارگرفته است و بارها سازمانهای بهداشتی اروپا سالم و پاک بودن مواد ما را تایید کرده اند به همین خاطر از نتیجه این جلسه ناامید شده ام.»

تصمیم کمیسیون اروپایی در حالیست که مخالفان شرکت تولید کننده گلیفوسایت، مونسانتوی آمریکایی، بیشتر از ۳۳۰۰ گزارش و مقاله علمی درباره مضرات و خطرهای این ماده شیمیایی که بیشتر برای از بین بردن علفهای هرز کاربرد دارد به کمیسیون و پارلمان اروپایی ارائه کردند اما نهایتا کمیسرهای اروپایی تحت تاثیر لابی مقتدر شرکت مونسانتو اجازه استفاده این ماده شیمیایی را صادر کردند.



 کشور سنگاپور را می توان به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای وارد کننده میوه و سبزیجات دانست. این کشور که ۹۰ درصد محصولات کشاورزی خود را از طریق واردات تامین می کند، مدیون پیشرفت تکنولوژی در جابه جایی محصولات است. چرا که تمامی این محصولات بدون کوچکترین آسیبی در بازار های میوه و یا رستوران ها به مصرف می رسند.

  
 

 


ارسالی تاریخ : برچسب: سنگاپور,وارد کننده میوه و سبزیجات,, :: :: توسط : پیمان

 در صورتی که یک سال با سن گندم مبارزه نشود، پس از تخم‌گذاری، سن کامل می‌شود و دوباره به کوه می‌رود و سال بعد به مزارع برمی‌گردد که ممکن است تا 100 درصد به گندم‌زارها خسارت وارد کند، به‌طوری که حتی کاه آن نیز قابل برداشت نباشد.مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در سال زراعی جاری در سطح 35 هزار هکتار از مزارع اصفهان با سن گندم مبارزه شده است که 33 هزار و 500 هکتار آن سن مادر بوده است که اگر این روزها با آن مبارزه نمی‌شد، به‌طور قابل ملاحظه‌ای گسترش می‌یافتند و خسارت وارد می‌کردند.حسن رحیمی افزود: سن وقتی از کوه به مزارع می‌آید، اگر شرایط مناسب باشد یعنی تغذیه کافی، آب و هوای مناسب و دشمنان طبیعی مثل زنبور پارازیت، مگس پارازیت نباشند، گسترش می‌یابند.وی خاطرنشان کرد: هر جفت سن نر و ماده تا 150 عدد گسترش می‌یابد که اگر با آنها مبارزه نشود، خسارت سنگینی به مزارع وارد می‌کنند.رحیمی ادامه داد: در صورتی که یک سال با سن گندم مبارزه نشود، پس از تخم‌گذاری، سن کامل می‌شود و دوباره به کوه می‌رود و سال بعد به مزارع برمی‌گردد که ممکن است تا 100 درصد به گندم‌زارها خسارت وارد کند، به‌طوری که حتی کاه آن نیز قابل برداشت نباشد.مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: در گذشته که با این آفت مبارزه نمی‌شد، به‌صورت یک دوره پنج تا شش‌ساله تقریباً 100 درصد به مزارع زیان وارد می‌کردند، ولی اکنون با توجه به اینکه مبارزه جدی با آن می‌شود، تحت کنترل است و زیر سطح زیان اقتصادی خسارت وارد می‌کند. به عبارتی درصد خسارت آنها بسیار کاهش یافته است.وی یادآور شد: مبارزه با سن، بیولوژیکی نیست، بلکه شیمیایی بوده، زیرا روش عامل بیولوژیک برای مبارزه آنها بسیار مشکل است.رحیمی در پایان تأکید کرد: تا هفت – هشت سال گذشته سن گندم به‌عنوان آفت عمومی تلقی می‌شد و دولت موظف بود با آنها مبارزه کند، اما با مصوبه جدید دولت قرار شد که مبارزه با این آفت گندم با مشارکت کشاورزان نیز صورت گیرد و هم‌اکنون کشاورزان با دولت برای ریشه‌کنی این آفت طبیعی همکاری‌های لازم را دارند./

 

 

خبرنگار: فرید مرادی



 دانشمندان کانادایی گیاهان 400 ساله‌ای را زیر یخچال‌های کانادا کشف کرده‌اند که تصور می‌شد به دلیل انجماد، از بین رفته‌اند.به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمونه‌های گیاهان خزه‌ای که توسط یخچال‌ها و طی عصر یخبندان کوچک بین 1550 تا 1850 پس از میلاد، پنهان شده بودند، دوباره در آزمایشگاهی در دانشگاه آلبرتای کانادا پرورش داده شدند و ریشه‌های جدید آن‌ها رشد کردند.محققان مدعی‌اند این یافته‌ها حاوی مضامینی برای چگونگی بازیابی نواحی از قطب‌شمال و قطب‌جنوب، با ذوب‌شدن یخچال‌ها باشد.دکتر کاترین لا فارج زیست‌شناس و تیم تحقیقاتی‌اش در دانشگاه آلبرتا، در حال کنکاش نواحی اطراف یخچال Teardrop در جزیره السمر قطب شمال کانادا بودند.آن‌ها بخش کوچکی از خزه‌ای به نام Aulacomnium turgidum را کشف کردند. این گیاه در واقع، نوعی از گیاه bryophyte است که بیشتر در کانادا، ایالات متحده و سرزمین‌های مرتفع اسکاتلند رشد می‌کند.محققان متوجه شدند که این گیاه دارای ریشه‌های سبز کوچک است و این به معنای رشد دوباره یا تحریک‌شدن برای تولیدمثل بود.آن‌ها با مطالعه نمونه‌موردی‌های گیاه مزبور، دریافتند که این زیست‌بوم حدود 400 سال قدمت دارد.این دانشمندان ریشه‌ها و بافت‌های برگ گیاه را رشد دادند و آن‌ها را در ظروفی مملو از خاک دارای مواد مغذی کاشتند و آب دادند. ‌آن‌ها در نهایت، موفق به رشد‌دادن نمونه‌موردی‌ها شدند.این نمونه‌ها از چهار گونه‌ جداگانه شامل Aulacomnium turgidum ،Distichium capillaceum ،Encalypta procera و Syntrichia ruralis بودند.گیاهان کشف‌شده از انواع byrophytes بوده و می‌توانند در زمستان‌های طولانی بقا یابند و با گرم‌شدن هوا، دوباره رشد کنند؛ با این حال، زنده‌ماندن آن‌ها برای چنین مدت طولانی شگفتی تیم تحقیقاتی را برانگیخت.در 9 ماه گذشته، یخچال‌های قطب شمال کانادا هر سال حدود چهار متر ذوب شده‌اند؛ این بدین معناست که نواحی سابقا یخی در معرض دید قرار گرفته‌اند. بنابراین، می‌توان زیست‌بوم‌هایی را که تصور می‌شد طی عصر یخی کوچک نابود شده‌اند، مطالعه کرد.جزئیات این موفقیت علمی در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

 



بخشی از گل‌هایی که تازگی خود را از دست داده‌اند، به دست‌فروش‌های خیابانی فروخته می‌شود و بخشی از آن به‌دلیل اینکه مصرف خوراکی برای دام ندارد، دورریز می‌شود. 

عضو هیئت مدیره بازار گل و گیاه تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب درباره گل‌های محبوب پایتخت‌نشینان گفت: به ترتیب رز، لیلیوم و مریم پرطرفدارترین گل‌ها نزد شهروندان تهرانی هستند.غلامرضا محمدولی افزود: تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و شیراز به ترتیب بیشترین مصرف گل در کشور را دارند که سرانه مصرف این محصول در تهران یک شاخه گل برای هر نفر در ماه است.وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در بعضی از شهرستان‌های کشور اصلاً مکانی به‌عنوان گل‌فروشی وجود ندارد.محمدولی درباره گران‌ترین و ارزان‌ترین گل‌های موجود در بازار ادامه داد: لیلیوم با شاخه‌ای 15 هزا تومان و رز به قیمت چهار تا چهارهزار و 500 تومان گران‌ترین و گل میخک با دسته‌ای دوهزار تومان به‌عنوان ارزان‌ترین گل‌های موجود در بازار به‌حساب می‌آیند که در خرده‌فروشی‌ها حدود 30 درصد به این قیمت اضافه می‌شود.

 

دورریز 50 درصدی گل در کشور

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: به‌دلیل پرورش و مبارزه با آفات گل‌های تولیدی با بیماری یا آفت خاصی روبه‌رو نبوده‌اند و تنها عاملی که باعث از بین رفتن گل می‌شود، پلاسیده شدن آن است.وی یادآور شد: در فصل تابستان 40 تا 50 درصد گل تولیدی در کشور دورریز می‌شود که این رقم در زمستان به 10 تا 15 درصد کاهش می‌یابد.محمدولی تأکید کرد: بخشی از گل‌هایی که تازگی خود را از دست داده‌اند، به دست‌فروش‌های خیابانی فروخته می‌شود و بخشی از آن به‌دلیل اینکه مصرف خوراکی برای دام ندارد، دورریز می‌شود.

 

تعرفه گمرکی یک دلار برای هر شاخه گل

عضو هیئت مدیره بازار گل و گیاه تهران اظهار داشت: عمر گل‌های موجود در بازار تهران بین هفت تا 20 روز است که این مدت در فصل تابستان به نصف کاهش می‌یابد.

وی در پایان گفت: صادرات گل به کشورهای آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان و قزاقستان و در مواردی هلند صورت می‌گیرد که به‌دلیل وضع عوارض یک دلار برای هر شاخه گل توسط گمرک آذربایجان صادرات آن به این کشور به شدت کاهش یافته است.

 



 معاون دفتر برنامه‌ریزی آموزشی - مهارتی دانشگاه جامع علمی - کاربردی از راه‌اندازی چهار رشته مهندسی فناوری ارشد جدید در حوزه کشاورزی تا پایان سال جاری خبر داد.

 

علیرضا جمال‌زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه دوره‌های مهندسی فناوری ارشد در واقع همان دوره تکمیلی سایر دانشگاه‌ها است، گفت: دو رشته در سال گذشته و چهار رشته نیز امسال راه‌اندازی خواهد شد که آزمون آنها در اسفندماه برپا می‌شود.وی افزود: مهندسی فناوری ارشد بیوتکنولوژی آبزیان، مهندسی فناوری ارشد تولید فرآورده‌های نوین لبنی، کارشناس حرفه‌ای ارشد کنترل پیامدهای تغییرات اقلیمی در جنگل، مهندسی فناوری ارشد روش‌های تلفیقی کنترل آفات گیاهی، مهندسی فناوری ارشد تولید برنج ارگانیک و مهندسی فناوری ارشد دامپروری ارگانیک شش رشته و عنوانی است که دانشگاه علمی - کاربردی با کمک آنها از سال گذشته به بخش کشاورزی ورود یافته است.

دبیر شورای درسی دانشگاه علمی - کاربردی تصریح کرد: دوره‌های مهندسی فناوری ارشد به‌گونه‌ای است که با تعریف سیستم آموزشی برای پروژه‌های در حال انجام، در آخر دو محصول فیزیکی یعنی همان محصول و نیروی انسانی متخصص و تربیت‌شده خواهیم داشت.جمال‌زاده ادامه داد: این دوره‌ها در زمان ارتقاء سیستمی در حوزه‌های فناوری، بهینه کردن فرآیندی و یا انجام عملی از طریق مهندسی معکوس در کنار حوزه‌های کشاورزی تعریف می‌شوند تا همزمان با شکل‌گیری پروژه‌ها، پذیرش دانشجو در محیط اجرا و نه آزمایشگاه و کتابخانه نیز صورت گیرد تا هم معضلی از صنعت مرتفع شود و هم فعل و انفعالات مربوط به تکنولوژی در حوزه خاص مانند تولید لبنیات ارگانیک به‌عنوان یکی از معضلات بخش صورت گیرد.وی با اشاره به اینکه زمان فارغ‌التحصیلی دانش‌پذیران به طول اتمام پروژه‌ها بستگی دارد، تأکید کرد: راه‌اندازی هر رشته با توجه به اقتضای محیط دانشگاه صورت می‌گیرد، به‌طوری‌که پرورش ماهیان زینتی که بستر آن در شهرهایی مانند کاشان و اصفهان وجود دارد می‌تواند کسب و کار جدیدی را در این شهرها ایجاد کند که شاید در سایر استان‌ها تمایل و رغبتی برای پیگیری آن وجود ندارد.معاون دفتر برنامه‌ریزی دانشگاه علمی – کاربردی در پایان خاطرنشان کرد: آزمون چهار رشته جدید مهندسی فناوری ارشد اسفندماه برگزار می‌شود که پذیرفته‌شدگان از مهرماه سال آینده به‌صورت عملی و در راستای رفع نیاز صنعت به مهارت‌آموزی خواهند پرداخت.

 



 در بسیاری از موارد سیب‌زمینی وارداتی به جای اینکه برای مصرف مردم مورد استفاده قرار گیرد، از آن به‌عنوان بذر استفاده شده و خسارت جبران‌ناپذیری در مزارع ایجاد می‌کند.

 

مدیرعامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: واردات سیب‌زمینی بزرگ‌ترین خیانت به بخش کشاورزی است.مجید سجادی افزود: این تفکر بین کشاورزان وجود دارد که سیب‌زمینی‌های خارجی کیفیت متفاوت‌تری در مقایسه با سیب‌زمینی داخلی دارد، از این سیب‌زمینی‌ها به‌عنوان بذر استفاده کرده و خسارت‌های زیادی به محصول خود وارد می‌کنند.وی خاطرنشان کرد: سیب‌زمینی‌های وارداتی به‌دلیل بسته‌بندی و شکل و شمایلی که دارند به قیمت‌های بالا حدود یک‌هزار تومان فروخته شده و دلال‌ها سود بالایی در این میان کسب می‌کنند.این فعال بخش خصوصی ادامه داد: آفت نماتد که هم‌اینک در بعضی از مزارع خسارت بر جای گذاشته است، در نتیجه واردات سیب‌زمینی وارداتی است که به‌عنوان بذر توسط کشاورزان مورد استفاده قرار گرفته است.سجادی تصریح کرد: واردات سیب‌زمینی برای مصرف مردم مشکلی برای بخش کشاورزی ندارد، ولی زمانی که این محصول بدون انجام کارشناسی‌های لازم توسط کشاورزان به‌عنوان بذر استفاده می‌شود، مشکل‌آفرین است.وی در پایان یادآور شد: در صورتی که واردات سیب‌زمینی به کشور انجام شود، امکان ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای تولید این محصول دارد.

گفتنی است، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، پاکستان قصد دارد در سال 2013 بیش از 130 هزار تن سیب‌زمینی صادر کند که از این میزان 75 هزار تن مربوط به صادرات به بازار ایران و 55 هزار تن مربوط به بازار کشورهای آسیای مرکزی می‌شود.



 

پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه علوم تکنولوژی نروژ تفاهم‌نامه همکاری تحقیقاتی امضا کردند.به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر محمدرضا سنجابی، رئیس پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با اعلام این خبر گفت: این همکاری مشترک در زمینه‌های برگزاری تحقیقات مشترک، برگزاری دوره‌های آموزشی، سمینارها، پذیرش و تبادل استادان، محققان و دانشجویان و اطلاعات مورد نیاز برای طرفین، در زمینه‌های گیاهان دارویی، علوم دامی، شیلات، میکروالگ‌ها و صنایع غذایی است.معاون پشتیبانی و منابع انسانی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه اولین پروژه مشترک تعریف شده در زمینه استفاده از عصاره گیاهان دارویی برای دفع بیوفیلم‌های میکروبی در سیستم آبخوری واحدهای مرغداری در کشور نروژ انجام می‌شود.وی با اشاره به اینکه تمام هزینه‌های پروژه از سوی دانشکده زیست‌شناسی نروژ پرداخت می‌شود، گفت: پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران نیز با اعزام یک کارشناس متخصص از گروه گیاهان دارویی با مدرک دکتری به کشور نروژ به عنوان همکار طرح در اجرای این پروژه همکاری می‌کند.سنجابی تصریح کرد: این پروژه برای اولین بار در دنیا اجرا می‌شود که تمام منافع معنوی و دستاوردها و مقالات منتج شده از این طرح به صورت مشترک میان سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه نروژ خواهد بود.وی در توضیح اهمیت اجرای این پروژه گفت: بیوفیلم‌ها ترکیبات ماتریکسی پیچیده‌ای از میکروارگانیسم‌ها هستند که به اولین سطوح آبخوری‌ها چسبیده و عمدتاً برای طیور و دام‌ها مضرند. دسترسی به این مجموعه از میکروبها به دلیل وجود لوله‌های آبخوری مشکل بوده و در نتیجه باکتریها و میکروبها در محل رشد کرده و باعث آلودگی طیور و دام ‌می‌شوند.رئیس پژوهشکده کشاورزی با بیان این که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها نیز برای جلوگیری و مبارزه با رشد باکتریها چندان موثر نیستند، اظهار کرد: روش‌های فیزیکی و شیمیایی زیادی برای از بین بردن میکروب‌ها استفاده شده که به طور جدی و کامل به موفقیت نرسیدند. خاصیت ضد باکتری گیاهان دارویی و همچنین اقدامات بالا برای حل کردن لایه پلی‌کاریت‌ها، قابلیت استفاده از این روش را افزایش می‌دهد.وی در ادامه گفت: در این روش سعی شده از ترکیبات مختلف گیاهان دارویی استفاده شود که اثرات انفرادی و مجموعه‌ای آنها با نسبت‌های مختلف سنجیده و بهترین اثر در کوتاه‌ترین مدت به دست آید.رئیس پژوهشکده کشاورزی این پروژه را مقدمه‌ای بر شروع همکاری‌های مشترک با چشم‌انداز توسعه برای طرفین دانست و افزود: امضای این تفاهم‌نامه گامی برای همکاری‌های مشترک بیشتر از جمله امضای تفاهمنامه ریاست سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و رئیس دانشگاه علوم تکنولوژی نروژ است.

اجرای این پروژه از دی ماه‌ امسال آغاز می‌شود و به مدت 9 ماه به طول می‌انجامد.



2-566.jpg

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان از تولید هیبریدهای جدید مقاوم به دو بیماری خسارتزای قارچی و ویروسی در گیاه چغندرقند خبر داد.به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه همدان، دکتر مهدی حسنی با بیان این که این پروژه از سال 84 از سوی موسسه چغندرقند به همدان واگذار و آغاز شد، افزود: با توجه به اینکه گیاه چغندرقند نیز مانند اکثر گیاهان زراعی گرفتار برخی بیماریها مانند بیماری قارچی پوسیدگی ریشه(ریزوکتونیا) و بیماری ویروسی ریزومانیا می شود، اجرای این پروژه منجر به تولید هیبریدهای جدید مقاوم به دو بیماری خسارتزای قارچی و ویروسی در گیاه چغندرقند شد.وی ادامه داد: از مختصات این بیماری‌ها این است که عامل آنها خاک زی است؛ بنابراین اکثر خاکها آلوده هستند و در مجموع مبارزات شیمیایی آنها بسیار سخت، دارای کنترل پایین و روش‌ها طولانی بوده و هزینه بر است.حسنی اضافه کرد: بهترین روشی که محققان برای مبارزه با این بیماریها توصیه کردند تولید ارقام و بذور مقاوم به این بیماری‌هاست چراکه مقاومت به این بیماریها از نظر ژنتیکی قابل انتقال است.وی تصریح کرد: بذوری که در برابر بیماریها دارای مقاومت باشند کمیت تولید شکر و کیفیت آن را حفظ می کنند.حسنی ادامه داد: این طرح از دو فاز پژوهشی تشکیل شده بود به طوری که فاز اول پژوهشی آن بنیادی بوده و منجر به تولید ژنوتیپهای جدیدی شد که برای نخستین بار با روش ابتکاری در ایران تولید شده بود.وی اضافه کرد: دوره کاری فاز یک در دنیا 12 ساله است که ما این دوره را به پنج سال تقلیل دادیم چراکه هزینه ها از این طریق کاهش خواهد یافت.دکتر حسنی تصریح کرد: این ژنوتیپ‌ها یک فناوری محسوب می شوند که قابل انتقال و اقتصادی شدن به صورت بین المللی هستند.وی بیان کرد: فاز دوم پژوهش، کاربردی بود و با استفاده از ژنوتیپ‌های حاصل شده از فاز یک اقدام به تولید هیبریدهای جدیدی کردیم که نسبت به دو بیماری مذکور دارای مقاومت زیادی بودند.عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان اعلام کرد: در حال حاضر این پژوهش در مرحله ارزیابی عملکردی(تناژ) است، مقاومت به بیماریها به اثبات رسیده و تا دو سال آینده آن را تحویل کشاورزان می دهیم.وی اظهار کرد: اصلاح بذر چغندرقند در 5 استان کشور شامل البرز، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، کرمانشاه و همدان در حال ارزیابی است.دکتر حسنی خاطرنشان کرد: سالانه 200 هزار واحد بذر چغندرقند واردات داشتیم که 16 میلیون دلار برای آن هزینه می کردیم.وی یادآور شد: در حال حاضر 170 هزار هکتار سطح زیرکشت چغندرقند شور است که از این میزان 30 درصد این مزارع به بیماری پوسیدگی ریشه و 60 درصد به ویروس ریزومانیا آلوده می شوند که خسارت وارده از این طریق بالای سه هزار میلیارد ریال است.دکتر حسنی تاکید کرد: مقاومت بذوری که تولید می کنیم علاوه بر اینکه امنیت غذایی کشور را تامین می کند، استقلال و سلامت غذایی را در پی دارد. همچنین سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود و بدین ترتیب محیط زیست سالمتری خواهیم داشت.وی تصریح کرد: چغندرقند عمده ترین منبع تولید شکر در کشور محسوب می شود و جزء محصولات استراتژیک است و در صورت آلودگی با این بیماریها تا 80 درصد باعث کاهش محصول ریشه و قند می‌شود که در حال حاضر اکثر مزارع تحت کشت آلوده هستند.دکتر حسنی اظهار کرد: ما وابستگی شدیدی به واردات بذر مقاوم به بیماریها از اکثر کشورهای اروپایی داریم و با توجه به شرایط تحریم که به کشور تحمیل شده است، تولید ارقام در داخل بسیار لازم دیده شد و بنابراین تصمیم گرفتیم پروژه ای برای تولید ارقام مقاوم به این بیماریها اجرا کنیم.



زمانی که آمار و ارقام صحیحی در خصوص واردات برنج از سوی مرجع آن اعلام نشود سودجویان همواره کام خود را با این نوع اطلاعات شیرین می کنند و بستر بازار را برای بر هم زدن قیمت ها و بعضا کمبود محصول فراهم دیده و همچنان همانند قبل پیشتاز میدان می باشند .آمار گمرک 627 هزار تن برنج وارد شده به کشور را نشان می دهد ولی از سوی دیگر  وزارت صنعت اظهار داشت که  در نیمه نخست سال برنجی وارد کشور نشده است.چندی  پیش معاون وزیر صنعت اعلام داشت که  از ابتدای سال هیچ برنجی وارد کشور نشده است این در حالی است که گمرک به عنوان مرجع اصلی  ارائه آمار کشور  اعلام کرد که در شش ماهه نخست امسال 627 هزارتن برنج به ارزش 592 میلیون دلار وارد کشور شده است. ارائه چنین تناقضی در آماری جای تامل دارد ...

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی بازار قیمت را متزلزل کرده و وضعیت تولید را به هم می‌ریزد، طی سالهای گذشته همواره کشاورزان از واردات بی‌رویه گله ‌مند بودند. طی سالهای گذشته ارایه ارقام و آمار واردات  توسط وزارتخانه  صنعت تولید و مصرف همواره سیل گسترده واردات به کشور را به صورت بی‌رویه باعث شدکه  تولید کنندگان با مشکل جدی مواجه شوند . طبق نظر هرساله وزارت جهاد کشاورزی  که مصرف برنج کشور 2 میلیون و 850 هزار تا 2 میلیون و 900 هزار تن است و نباید بیش از 500 الی 550 هزار تن برنج وارد کشور شود.ولی متاسفانه این خواسته  محقق نمی شود .

 

** نیاز ورود برنج مصرفی تنها در شش ماه

درحالی که سالانه نهایتا باید 800 هزار تن برنج وارد کشور شود اما میزان واردات بسیار بیشتر از این میزان است. ازسویی دیگر امسال همزمان با فصل برداشت درهای واردات به روی برنج‌های خارجی باز بود و این درحالی است که امسال شاهد افزایش 100 هزار تنی تولید کشاورزان هستیم .

در این رابطه جمیل علیزاده شایق در گفت و گو با خبرنگار ایانا گفت : با توجه به اینکه مصرف سرانه برنج در کشور حدود 40 کیلوگرم است، سالانه سه میلیون تن برنج نیاز داریم که با توجه به تولید دو میلیون و 400 هزار تنی این محصول در سال جاری با واردات 600 هزار تن برنج خارجی جوابگوی نیاز داخل خواهیم بود.

منبع اعلام میزان واردات یکی از شاکله های اصلی جهت برقراری نظم در نظام توزیع است که این موضوع برای ثبات و کنترل قیمت مهم است .امابه گفته دبیر انجمن برنج بر اساس آمارهای موجود گمرک از ابتدای امسال بیش از 600 هزار تن برنج وارد کشور شده که بیش از کسری و نیاز کشور است و تا آخر سال هیچ برنجی نباید وارد شود. به گفته وزارت جهاد کشاورزی مصرف سرانه برنج ایرانی‌ها 37 کیلوگرم است که سالانه دو میلیون و 775 هزار تن برنج مورد نیاز است لذا با احتساب تولید داخلی باید 400 هزار تن برنج خارجی وارد شود.هر ساله با توجه به اعلام انجمن برنج کشور مبنی برنیاز واردات  برنج ولی باز شاهد بی توجه ای به این اعلام چنین آمار و ارقامی دیده می شود .دبیر انجمن صنفی برنج ایران نیاز سالانه کشور به واردات برنج با در نظر گرفتن ضریب اطمینان 500 الی 550 هزار تن عنوان و اظهار کرد: میزان مصرف برنج در ایران طبق نظر انجمن برنج، وزارت جهاد کشاورزی و بخش تحقیقاتی کشور دو میلیون و 850 الی دو میلیون و 900 هزار تن است اما نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این است که سالانه بیش از سه میلیون تن برنج مصرف داریم و باید یک میلیون و 200 هزار تن از این محصول وارد شود.میزان واردات برنج برچه پایه ای سنجیده می شود ؟ نظر کارشناسی شده وزرات صنعت در برابر واردات بیش از نیاز مصرف برنج در کشور چیست ؟

**از میزان مصرف تا اختلاف آماری ...

طبق اظهارات  وزارت صنعت، معدن و تجارت مصرف سرانه برنج 45 کیلوگرم می باشد  که سالانه نیازمند سه میلیون و 400 هزار تن برنج می باشد  لذا غیر از تولید داخل باید حداقل یک میلیون تن برنج خارجی وارد شود که البته حدود 200 تا 300 هزار تن هم برای ذخیره‌سازی این محصول در نظر گرفته می‌شود که از نظر بخش کشاورزی این میزان واردات به تولید داخل لطمه زده و باعث ایجاد اختلال در بازار و پیش‌ گرفتن عرضه از تقاضا شده است.

**باز تا پایان سال برنج واردمی شود ؟

طبق اظهارات و نتایج آماری که از سوی گمرک ارائه شده این سوال مطرح می شود که وزارت صنعت باز در شش ماه سال جاری تصمیمی برای واردات برنج دارد ؟ چراکه اگر این عمل ادامه پیدا کند وضعیت ناخوشایندی برای محصول برنج پدیدار خواهد شد


ارسالی تاریخ : برچسب:واردات برنج,نیاز ورود برنج ,سودجویان,, :: :: توسط : پیمان

 

اگر همین روزها، ناگهان متوجه شدید به جای عطر گل‌های تازه و خوش آب و رنگ گل‌فروشی محله‌تان بوی روغن سوخته و همبرگر به مشامتان می‌رسد زیاد تعجب نکنید، چرا که واردات بی‌رویه انواع گل به کشور و حذف یارانه‌های انرژی و نیز نوسانات ارزی، تولیدکنندگان این بخش را در وضعیت وخیمی قرار داده است و رئیس اتحادیه گل‌فروشان تهران از تغییر کاربری قابل توجه واحدهای گلفروشی به ساندویچی و سوپرمارکتی خبر داده است.

 

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس اتحادیه گل، گیاه، بذر و نهاده ایران با انتقاد از واردات بی‌رویه گل به کشور، گفت: واردات بی‌رویه انواع گل‌های شاخه‌بریده و قلمه گل به کشور، تولیدکنندگان این صنف را در وضعیت اسفباری قرار داده است.جلال عجایبی افزود: ایران پیش از این تولیدکننده انواع گل‌های شاخه‌بریده و قلمه گل بود که واردات بی‌رویه این اقلام کشاورزی، تولیدکنندگان زیادی را ورشکست و تولید تعدادی از انواع گل را با تعطیلی و رکود روبه‌رو کرد، به‌طوری‌که هم‌اکنون برای تأمین این نوع گل‌ها وابسته به واردات شده‌ایم.وی خاطرنشان کرد: من تعجب می‌کنم در این شرایط خاص اقتصادی که کشور با یک سری موانع ارزی روبه‌رو است چطور عده‌ای بی‌تعهدانه ارزهای دولتی را صرف واردات کالای لوکسی مثل گل می‌کنند که جز نیازهای ضروری مردم نیست.رئیس اتحادیه گل و گیاه ایران و گل‌فروشان تهران ادامه داد: مسئولان می‌گویند مجوزی برای واردات گیاهانی نظیر بونسای و بامبو صادر نکرده‌اند، اما بازار تهران مملو از بونسای و بامبو است! اینکه چطور این حجم از بونسای وارد کشور شده است جای پرسش دارد و باید شفاف‌سازی شود.عجایبی تولید سنتی گل را یکی از مصایب بخش از کشاورزی دانست و تصریح کرد: تعدادی از تولیدکنندگان در گذشته برای مکانیزه کردن تولید گل و احداث واحدهای مدرن گلخانه‌ای اقدام کردند، اما با افزایش چندبرابری قیمت حامل‌های انرژی و تعلق نگرفتن یارانه به بخش تولید کشاورزی و نیز نوسانات شدید ارزی آنها در بازپرداخت وام‌های خود نیز دچار مشکل شده و اقدام به فروش و واگذاری واحدهای خود کرده‌اند.

وی یادآور شد: روزانه تعداد قابل توجهی مراجعه‌کننده به اتحادیه گل‌فروشان تهران داریم که به‌دنبال کسب اطلاعات برای تغییر کاربری واحد تجاری خود و تبدیل آن به واحدهای سودآورتری نظیر ساندویچی و سوپرمارکت هستند!

عجایبی شرایط تولیدکنندگان گل را شرایط وخیمی توصیف کرد و اظهار داشت: چنانچه هرچه زودتر راهکارهای اضطراری برای نجات این بخش از تولید کشاورزی اندیشیده نشود نابودی صنف تولیدکنندگان گل و گیاه کشور دور از انتظار نبوده و سرمایه قابل توجهی از بخش تولید کشاورزی خارج می‌شود.

 



در حال حاضر بیش از 50 درصد از تولیدکنندگان گل و گیاه در کشور از اراضی استیجاری برای ایجاد فضای گلخانه بهره گرفته که این روند با سنتی بودن گلخانه‌ها همراه است و بر همین اساس بازار تولید گل و گیاه کشور تاکنون از تولید انبوه، مدرن و صادرتی گل بازمانده است و این همان علت عقب‌ماندگی جایگاه هفدهمین تولید و یکصد و هفتمین صادرات از میان 117 کشور دارای گل و گیاه است.

 

به گزارش خبرنگار ایانا، ایران از نظر تولید گل و گیاه رتبه 17 جهان و از نظر صادرات سالانه در بین 117 کشور در جایگاه 107 قرار دارد که بازارهای گل صادراتی ایران در کشورهای امارات متحده عربی، عربستان، کویت، بحرین، ترکمنستان، آذربایجان، عراق، چین، ژاپن، ویتنام، تایوان و میزان بسیار کمی به کشورهای آلمان و فرانسه صادر می‌شود.همسایه‌های شمالی و جنوبی ایران از خریداران بسیار خوب گیاهان زینتی هستند و آذربایجان و عراق بیشترین خریداران گل و گیاه از ایران را شامل که از نظر اقتصادی حائز اهمیت هستند.کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس هم‌اکنون گل‌ و گیاهان زیادی از هلند و کشور‌های اروپایی وارد می‌کنند که با توجه به نزدیکی ایران و کاهش هزینه واردات، ‌اگر از تولید و صادرات این محصول بالقوه در کشور حمایت شود، ایران را جایگزین کشورهای دور خواهد کرد و مقام 107 در صادرات گل در جهان را کاهش خواهد داد.نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه ایران و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و بذر و نهال تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه تولید گل و گیاه در کشور از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردار است، گفت: از کل میزان تولیدی گل در کشور در حدود 50 درصد از آن با کیفیت مناسب راهی بازارهای گل می‌شود و مابقی آن برای عرضه در اختیار دست‌فروشان یا عرضه‌کنندگان خرد و یا غرفه‌های عرضه در بهشت زهرا قرار می‌گیرند.غلامحسین سلطان‌محمدی با اشاره بر رونق اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان بخش و حل مشکلات تولیدکنندگان با تولید انبوه و صادراتی گل و گیاه افزود: تولید انبوه و تولید صادراتی می‌تواند مشکل تولید‌کنندگان گل و گیاه را برطرف و اشتغال‌زایی را رونق دهد.وی به مشکلات موجود بر سر راه تولیدکنندگان گل و گیاه اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر بیش از 50 درصد تولید‌کنندگان گل و گیاه در کشور مستأجرند و سعی می‌کنند که زمین اجاره کنند تا در هوای آزاد کشت کرده و تولید داشته باشند ولی به‌دلیل گران بودن زمین این امر میسر نمی شود و در همین راستا دولت باید با وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی رایزنی کرده، ‌زمین‌های منابع طبیعی اطراف استان تهران را شناسایی و زمین‌هایی که در آنها کشت گل و گیاه صورت می‌گیرد را تحویل بگیرد و در قالب تعاونی ، شهرک‌های گلخانه‌ای برای تولید‌کنندگان گل و گیاه دایر کند.سلطان‌محمدی تصریح کرد: باید با اختصاص زمین‌هایی برای ایجاد گلخانه‌های مدرن و صنعتی، ایجاد بستر ورود فارغ‌التحصیلان بخش به عرصه تولید، بازاریابی و ایجاد بازار رقابتی برای عرضه تولیدات کشور، تجهیز و ایجاد امکانات حمل و نقل امن و سریع از قبیل هواپیماهای اختصاصی و... شرایطی ایجاد شود تا صادرات مود حمایت قرار گرفته و ارتقا یابد.رئیس اتحادیه تولید کنندگان گل و گیاه و بذر و نهال تهران از گل و گیاه به‌عنوان یکی از روزنه‌های صادرات کشور یاد کرد و یادآور شد: یکی از دلایل عدم صادرات گل و گیاه در کشور این است که گلخانه‌های مدرن در اختیار نداریم و گلخانه‌ها عمدتاً سنتی یا چوبی هستند و به همین دلیل گل تولیدی بسیار ولی از نظر دارا بودن کیفیت برای صادرات کم است.وی صادرات گل و گیاه در کشور را در گرو تولید انبوه و با کیفیت عرضه در بازارهای جهانی دانست و تأکید کرد: کشورهایی که در صادرات گل و گیاه در جهان حرفی برای گفتن دارند هم از تولید انبوه و از تولید صنعتی برخوردار هستند.سلطان‌محمدی با اشاره بر تولید و صادرات گل در ترکیه اظهار داشت: از عمر ورود ترکیه به عرصه تولید و صادرات گل و گیاه تنها در حدود 40 سال می‌گذرد، اما پیشرفتی چندین برابر نسبت ایران در تصاحب بازارهای جهانی داشته است.وی میزان صادرات گل در سال 90 را بیش از 50 میلیون دلار دانست و خاطرنشان کرد: سهم ایران بیش از این میزان است، اما در حاضر به‌دلیل مشکلات موجود در این عرصه از بازارهای جهانی عقب مانده‌ایم

 

 



گوشت مورد نیاز فرآورده‌های گوشتی از زمان تولید علوفه دامی تا زمانی که در کارخانه‌ها فرآوری شود و به دست مصرف‌کننده برسد، نظارت می‌شود و تولیدکنندگان مکلف به مصرف گوشت تازه شدند.رئیس سازمان غذا و دارو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب در پاسخ به این سؤال که چرا در تولید فرآورده‌های گوشتی از گوشت‌های فاسد و صنعتی با کیفیت پایین استفاده می‌شود و سلامتی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد که این امر نیز باعث گلایه معاون اول رئیس جمهور از شما شد، گفت: در شورای عالی سلامت، سند ملی ارتقاء سلامت فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی با همکاری دستگاه‌های مختلف آماده شد و بر روند سلامت فرآورده‌های گوشتی نظارت دقیق صورت می‌گیرد.احمد شیبانی افزود: تولید فرآورده‌های گوشتی از مزرعه برای تولید علوفه دام تا دامداری، فرآوری در کارخانه، توزیع و تا زمانی که دست مصرف‌کننده برسد، به آن نظارت کامل می‌شود و دیگر اجازه مصرف گوشت‌های صنعتی در این محصولات داده نمی‌شود.وی در پاسخ به این سؤال که تولید فرآورده‌های گوشتی، گوشت گرم و سالم باعث افزایش قیمت می‌شود یا خیر با در نظر گرفتن این فاکتور که مصرف‌کنندگان فرآورده‌های گوشتی قشر کم‌درآمد جامعه هستند، خاطرنشان کرد: سلامتی خود سرمایه‌گذاری برای افراد است و هزینه نیست، سامانه به این سمت می‌رود که تنوع فرمالیسیون در تولید فرآورده‌های گوشتی به شدت بالا رود.این مقام مسئول ادامه داد: به‌زودی تولید سوسیس و کالباس‌های اصطلاحاً گیاهی آغاز می‌شود که ترکیبی از درصدهای مختلف پروتئین گیاهی و پروتئین حیوانی است.شیبانی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه پروتئین‌های گیاهی کمتر از پروتئین‌های حیوانی است، افزایش قیمتی در تولید فرآورده‌های گوشتی به‌وجود نمی‌آید و مصرف‌کنندگان با برچسب‌گذاری که بر روی محصولات نهاده می‌شود، می‌توانند از تنوع درصد پروتئین گیاهی و قیمتی استفاده کنند.وی در پایان در پاسخ به این سؤال که چرا برنج های وارداتی که در سال گذشته وجود آرسنیک و سرب در آن تأیید شد، کماکان در بازار مصرف مشاهده می‌شود، تأکید کرد: هر نوع برنج خارجی که از مبادی رسمی وارد کشور شده، تحت کنترل وزارت بهداشت است و سلامت آن تأیید می‌شود./

 


ارسالی تاریخ : برچسب:فرآورده‌های گوشتی,سوسیس و کالباس ,, :: :: توسط : پیمان

رییس تعاونی تولیدکننندگان قارچ‌ از تولید 40 هزار تنی قارچ در نیمه نخست سال خبر داد و گفت: قیمت قارچ از تولید تا مصرف بیش از 2000 تومان افزایش می‌یابد. محمدحسن افشار در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تولید 80 هزار تن قارچ در سال گذشته اظهار کرد: طی سال جاری ماهانه حدود 6700 تن قارچ از مزارع تولیدی برداشت شده که در نیمه نخست امسال بیش از 40 هزار تن محصول عرضه شده است.وی گفت: ‌در حالی که هزینه‌های تولید قارچ بیش از صد درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تنها مجوز افزایش 9 درصدی قارچ را داده که درآمدها جوابگوی هزینه‌های تولید نیست از 380 واحد پرورشی قارچ خوراکی 150 واحد تعطیل شده‌اند.رییس تعاونی تولیدکننندگان قارچ‌های خوراکی با اشاره به مشکلات واردات نهاده‌ها برای تولید کمپوست اظهار کرد: کلش گندم از کیلویی 120 تومان به 400 تومان افزایش یافته و قیمت مواد پلاستیکی نیز 2.5 برابر شده لذا قیمت تمام شده قارچ افزایش یافته است.افشار قیمت خرید ‌هر کیلوگرم قارچ خوراکی فله‌ای از تولیدکننده را 4800 تومان عنوان کرد و گفت: این محصول در بازار مصرف کیلویی 7000 هزار تومان فروخته می‌شود.وی اعلام کرد: قیمت قارچ از تولید تا مصرف بیش از 2000 تومان افزایش می‌یابد.رییس تعاونی تولیدکننندگان قارچ‌های خوراکی گفت: قارچ بسته بندی شده نیز 10 تا 15 درصد هزینه بسته‌بندی به آن اضافه می‌شود.افشار با اشاره به این‌که تابستان به دلیل کاهش تولید قارچ، قیمت این محصول نیز افزایش می‌یابد، گفت: در فصل تابستان قیمت قارچ به دلیل کاهش عرضه افزایش یافته و به همین نسبت در مغازه‌ها نیز گران‌تر فروخته می‌شود.به گفته وی 100 واحد پرورش قارچ با بحران هزینه و تامین مواد اولیه مواجه هستند و مزارع موجود نیز با نیمی از ظرفیت فعالیت می‌کنند



 دبیر شورای ملی زیتون مفیدترین نوع زیتون موجود در بازار را زیتون هسته‌دار و فاقد شکستگی دانست و گفت: زیتون پرورده علاوه بر ارائه غیربهداشتی و با ترکیبات تقلبی و از تاریخ مصرف گذشته به‌دلیل پاره شدن گوشت میوه، فاقد خواص طبیعی زیتون است. 

زيتون پرورده

 

دبیر شورای ملی زیتون در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) افزود: زیتون‌های شکسته‌ای که به‌صورت زیتون

بدون هسته یا زیتون پرورده و... ارائه می‌شوند، فاقد خاصیت ویژه و طبیعی میوه زیتون بوده و توصیه می‌شود مردم از زیتون هسته‌دار و بدون شکستگی استفاده کنند.سیداحمد بلندنظر با اشاره به آنتی‌اکسیدان‌ها به‌عنوان ماده مؤثر موجود در این میوه، خاطرنشان کرد: زمانی که گوشت زیتون برش می‌خورد بخش اعظمی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه به‌صورت روغن از آن خارج شده و با گذشت زمان عملا تنها تفاله‌ای از این میوه مفید باقی می‌ماند که فاقد خاصیت‌های طبیعی زیتون است.وی ادامه داد: علاوه بر این محصولی که به‌عنوان زیتون پرورده ارائه می‌شود در اغلب موارد با افزودنی‌های تقلبی و غیربهداشتی و از تاریخ مصرف گذشته وارد بازار شده و مدت اضافه‌تری بدون هیچ‌گونه حفاظ و پوشش بهداشتی در فروشگاه‌ها و در معرض آفتاب و گردوغبار قرار داده می‌شود که در نهایت نه‌تنها هیچ‌گونه خاصیت غذایی مفید ندارد، بلکه غیربهداشتی نیز هست.دبیر شورای ملی زیتون تصریح کرد: زیتون سیاه موجود در بازار ایران در اغلب موارد اصل نبوده و همان زیتون سبز رنگ است که با مواد شیمیایی مضر نظیر سولفات آهن و سایر ترکیبات آهن‌دار به رنگ سیاه درآمده‌اند.

بلندنظر یادآور شد: بهترین نوع زیتون، زیتون فاقد شکستگی و به رنگ طبیعی است که حاوی تمام خواص طبیعی میوه است.

وی تأکید کرد: طبق آمارهای جهانی منتشر شده کشورهای حوزه مدیترانه که سرانه مصرف زیتون و روغن زیتون بالاتری نسبت به سایر مردم جهان دارند از تندرستی و طول عمر بیشتری برخوردارند و در حالی که سرانه مصرف زیتون در برخی از این کشورها نظیر اسپانیا به 24 کیلوگرم در سال هم می‌رسد، این رقم در کشور ما تنها 160 گرم است.

بلندنظر به لزوم فرهنگ‌سازی پیرامون تغذیه صحیح تأکید کرد و اظهار داشت: پایین بودن سرانه مصرف زیتون در کشورمان را بیشتر ناشی از فقر فرهنگی مردم می‌دانم وگرنه چطور عده زیادی از هموطنان روزانه پول زیادی بابت تهیه مواد مضری نظیر سیگار می‌پردازند، اما حاضر نیستند همین مبلغ را برای تندرستی‌شان هزینه کنند؟!

وی در پایان به زیتون به‌عنوان میوه‌ای قرآنی اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم نیز سوره‌ای مستقل برای این میوه نازل شده است و خداوند صریحاً به آن قسم خورده است که این موضوع نشانگر اهمیت خاص و ویژگی‌های ممتاز زیتون است.

گفتنی است زیتون سرشار از ترکیبات پلی‌فنور بوده و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن با رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن مقابله کرده و مانع بروز بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود./

 

 

 


ارسالی تاریخ : برچسب:زیتون پرورده,زيتون,فقر فرهنگی, :: :: توسط : پیمان

درياچه اروميه 

کمبود منابع مالی، نجات دریاچه ارومیه را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

 

استاندار آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: دولت و مجلس در تدوین و تصویب بودجه 92 وضعیت دریاچه ارومیه را مورد توجه جدی خود قرار دهد.

وحید جلال‌زاده افزود: بارورسازی ابرها، اصلاح سیستم آبیاری کشاورزی و همچنین انتقال آب از حوزه‌های آبریز دیگر به دریاچه ارومیه از عمده طرح‌های در حال انجام است که به‌دلیل کمبود اعتبار با کندی پیش می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته به‌منظور اصلاح سیستم آبیاری کشاورزی 23 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.جلال‌زاده درباره وضعیت فعلی دریاچه ارومیه ادامه داد: وضعیت دریاچه ارومیه خوب نیست و در صورت بی‌توجهی به آن، استان با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد بود.وی تصریح کرد: در حال حاضر 300 هزار هکتار از مساحت کل دریاچه ارومیه به شوره‌زار تبدیل شده است.گفتنی است، پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی‌های منحصر به فرد خود بعد از دریاچه شور "بحرالمیت" در دنیا به‌عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان با مساحت 570 هزار هکتار است. این دریاچه در سال‌های اخیر به‌دلیل خشکسالی، افزایش دما و تبخیر آب، افزایش سطح زیر کشت محصولات و افزایش مصرف آب کشاورزی، احداث سدهای متعدد و دخالت عوامل انسانی در معرض تخریب قرار گرفته است./


ارسالی تاریخ : برچسب:درياچه اروميه ,, :: :: توسط : پیمان

 

 

رهاسازی حشرات مفید از قبیل زنبور براکون و تریکوگراما و کفشدوزک برای مبارزه با آفات در 67 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان خوزستان انجام شد.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: در سال زراعی جاری رهاسازی حشرات مفید ازجمله زنبور براکون و تریکوگراما به 67 هزار هکتار از اراضی استان افزایش یافته است.مرتضی امیدبخش افزود: هزینه تولید و رهاسازی هر زنبور حدود 130 ریال است که 65 درصد آن را دولت و 35 درصد کشاورز پرداخت می‌کند.وی خاطنرشان کرد: مصرف‌کننده به جهت اینکه از مزایای این روش اطلاعات ندارد، زیاد استقبال نمی‌کند، در حالی که کشاورزان استقبال گسترده‌ای کرده‌اند.امیدبخش ادامه داد: 14 مرکز تولید حشرات مفید در استان وجود دارد که در هر کدام از آنها چهار نفر از فارغ‌التحصیلان مشغول به کار هستند که در مجموع از این طریق برای 64 نفر از مهندسان کشاورزی شغل ایجاد شده است.این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از سیاست‌های این سازمان افزایش تولید محصولات سالم است که در این راستا، استان از چند سال پیش مبارزه بیولوژیک بر علیه آفات را برای حذف سموم آغاز کرده است.وی یادآور شد: در سال زراعی گذشته در هفت‌هزار و 500 هکتار کشت گوجه‌فرنگی، 17 هزار و 500 هکتار ذرت، پنج‌هزار هکتار مرکبات، 20 هزار هکتار نیشکر، چهارهزار و 400 هکتار سبزیجات که در مجموع حدود 54 هزار هکتار می‌شود، حشرات مفید به‌منظور مبارزه با آفات و حذف سموم رهاسازی شد.امیدبخش تأکید کرد: روش نوین یادشده تأثیر مطلوبی در افزایش تولید محصولات سالم دارد، به‌طوری‌که کشاورزان به‌طور گسترده برای استفاده از این روش استقبال کرده‌اند.

 


ارسالی تاریخ : برچسب:حشرات مفید,مبارزه بيولو‍ِ ‍‍‍ژيك,, :: :: توسط : پیمان

سیدفرزاد طلاکش روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق قیمت مصوب، هر شانه ۳۰ تایی (حدود ۲ کیلوگرم) تخم مرغ شناسنامه دار با درج تاریخ و سلفون باید در عمده فروشی ها سه هزار تومان و در خرده فروشی ها با قیمت شش هزارو ۶۰۰ تومان عرضه شود.وی اظهارداشت: با توجه به هزینه های تمام شده تولید، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در محل مرغداری ها سه هزارو ۵۰ تومان تخمین زده شده ، اما در تفاهم نامه ای با وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت توافقی هر کیلوگرم تخم مرغ در محل مرغداری دو هزارو ۸۵۰ تومان است.طلاکش ادامه داد: تمامی مراکز عرضه از جمله عمده فروشی ها، میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای و خرده فروشی ها باید تخم مرغ شناسنامه دار را طبق قیمت مصوب و درج تاریخ و قیمت به بازار عرضه کنند.دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی، وجود دلالان و کنترل ناکافی قیمت ها توسط دستگاه های نظارتی در زنجیره توزیع تا مصرف را از عوامل گران فروشی برشمرد و تصریح کرد: این کم توجهی در شبکه توزیع تا مصرف موجب افزایش قیمت ها در بازار توسط دلالان، سوء استفاده گران و خرده فروشان نیز شده است.طلاکش از مصرف کنندگان خواست تا در صورت مشاهده هر گونه گرانفروشی موارد را از طریق تلفن ۱۲۴ به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام کنند، تا با گران فروشان برخورد قانونی شود


ارسالی تاریخ : برچسب:تخم مرغ,قیمت,, :: :: توسط : پیمان

عسل ایران پس از صادرات به تركیه، در این كشور بسته بندی و با برند تركی وارد بازارهای اروپایی می شود.عفت رییسی سرحدی مدیر عامل اتحادیه زنبورداران در گفت وگو با خبرنگار كشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این كه طبق آمار گمرك جمهوری اسلامی دو هزار تن عسل در سال جاری صادر شده است، گفت: با توجه به این كه عمده عسل صادراتی از طریق پیله وری صادر می شود، پیش بینی می شود امسال چهار هزار تن عسل ایرانی صادر شده باشد.وی تاكید كرد: با توجه به این كه محصول صادراتی حیثیت ملی محسوب می شود، باید عسل صادراتی تحت نظارت و كنترل باشد و محصول مرغوب صادر شود تا مشتریان مان را از دست ندهیم.مدیر عامل اتحادیه زنبورداران گفت: عسل به تركیه صادر می شود و تركیه با بسته بندی خودش محصول ایران را به اروپا ارسال می كند. هم چنین عسل درجه سه برای مصارف شتر و اسب به كشور امارات متحده عربی صادر می شود.رییسی با ابراز نگرانی از این كه عسل ایرانی به عنوان كالای باكیفیت باید از نوع مرغوب صادر شود و تحت نظارت باشد اكنون تحت نظارت و كنترل نیست.وی افزود: با توجه به این كه تنوع اقلیمی و گیاهان دارویی زیادی داریم، عسل ایرانی به عنوان محصول باكیفیت باید جایگاه خود را حفظ كند اما عسل های صادراتی درجه یك نیستند كه این امر باعث می شود جایگاه عسل ایران مخدوش شود.



سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن پسته در جهان تولید می شود كه ایران با تولید ۲۰۰ هزار تن، اولین تولیدكننده این محصول به شمار می رفت اما از سال گذشته دومین رقیب تولید از ایران پیشی گرفت و كشورمان دومین تولیدكننده پسته شده است.ایران تا سال گذشته در سكوی اول تولید پسته جهان قرار داشت اما از سال گذشته آمریكا با افزایش سطح زیر كشت و افزایش عملكرد در واحد سطح به تولید بیشتری دست یافت و ایران دومین تولیدكننده این محصول شد.سال گذشته كشورمان ۱۶۰ هزار تن پسته برداشت شد كه بر اساس آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران ۱۰۸ هزار تن از این محصول به ارزش ۷۹۷ میلیون دلار صادر شد كه از نظر وزنی ۴.۵ درصد و از نظر ریالی ۲.۹ درصد نسبت به سال ۱۳۸۹ کاهش یافت.امسال نیز بر اساس پیش بینی رییس انجمن پسته ۲۰۰ هزار تن محصول از باغات كشور برداشت خواهد شد كه بیش از یك میلیارد دلار ارز آوری صادراتی برای كشور دارد.محسن جلال پور به ایسنا گفت: از سال گذشته آمریكا در تولید پسته رتبه اول جهان را به خود اختصاص داد اما با توجه به این كه این كشور بیشترین میزان تولید محصول را در بازار داخلی اش مصرف می كند، میزان صادراتش از ایران كمتر بوده و كشورمان همچنان در صادرات پسته مقام اول را در جهان دارد.به گفته وی آمریكا رقیب اصلی ایران در تولید و صادرات پسته محسوب می شود؛ به طوری كه سال گذشته ۲۰۰ هزار تن تولید داشته و امسال نیز میزان تولیدش به ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.جلال پور اظهار كرد: امسال سال آور پسته است كه حدود ۱۱۰ هزار تن از این محصول از باغات استان كرمان، ۴۰ هزار تن از استان خراسان رضوی و ۵۰ هزار تن از استان های خراسان جنوبی و شمالی، قم، مركزی، سیستان و بلوچستان، فارس، سمنان و یزد برداشت خواهد شد.۹۰ درصد اقتصاد پسته اقتصاد صادراتی است و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از این محصول در بازار داخلی مصرف می شود؛ به طوری كه سال گذشته از ۱۶۰ هزار تن پسته ۲۵ هزار تن مورد مصرف بازار ایران قرار گرفت.بر اساس آمار گمرك صادرات پسته خندان كشور در چهارماهه نخست امسال ۹۸.۸ میلیون دلار، انواع پسته ناخندان ۳۷ میلیون دلار، مغز پسته ۴۹.۵ میلیون دلار، مغز پسته بدون پوست دوم و خلال مغز پسته ۸.۶ میلیون دلار و سایر پسته تازه یا خشك كرده ۲۱.۷ میلیون دلار بوده است.آلمان، ازبكستان، امارات، اوكراین، بلژیك، تاجیكستان، تایوان، سوریه، عراق، روسیه، قزاقستان، لبنان، هلند، هنگ كنگ و هند بزرگترین بازارهای پسته صادراتی ایران در چهار ماهه نخست امسال بودند. در بین این بازارها بیشترین میزان صادرات مربوط به روسیه، امارات، آلمان و عراق بوده است.همچنین هر ساله حدود ۲۰ درصد از پسته ایران برای تهیه مغز سبز به صورت كال چیده و به بازار های اروپا، آمریكا و ژاپن صادر می شود.

ایسنا


ارسالی تاریخ : برچسب:تولید پسته جهان,پسته,, :: :: توسط : پیمان

آمارها نمایانگر آهنگ سریع تغییر کاربری اراضی به‌ویژه در حواشی کلانشهرهای کشور است و سیر سعودی این امر در سالیان اخیر به‌گونه‌ای است که به‌رغم تصویب قانون‌های متعدد همچنان از بزرگ‌ترین معضلات و مشکلات صنعت کشاورزی به‌شمار می‌رود.

 دبیر انجمن مرتعداری در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه در بحث تغییر کاربری مراتع باید به جنبه‌های مختلف تنوع‌زیستی و اقتصادی توجه ویژه داشت، گفت: در ابتدای هر طرحی که از سوی دولت در جهت احیا و یا حفظ اراضی اقدام به واگذاری آن به بهره‌برداران می‌شود ابتدای امر همه چیز خوب به‌نظر می‌رسد، اما با گذشت زمان ایرادات طرح نمایان می‌شود که البته باید پیش از اجرای آن مورد بررسی قرار می‌گرفت.

فرح‌پور پیگیری تغییر کاربری و تخریب محیط‌های طبیعی را توسط برخی افراد ناشی از بی‌اطلاعی آنان دانست و افزود: در گام بعدی واگذاری اراضی بیشتر انگیزه تصاحب اراضی به جای ایجاد پوشش گیاهی و یا افزایش توان اکوسیستم به چشم می‌خورد و بیشتر افراد با انگیزه صاحب شدن زمین از طرح‌های واگذاری اراضی استقبال می‌کنند تا بتوانند در همسو شدن با طرح زمینی را تصاحب کنند.

وی با اشاره به تخریب پوشش‌های گیاهی از سوی کاوشگران و معدن‌کاران خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد شاهد هستیم که بخشی از عرصه‌های منابع طبیعی برای معدن‌کاوی و حفر تونل‌ها تخریب می‌شود که پس از پایان مراحل و زمان برداشت از معادن این عرصه‌ها بدون بازسازی و توجه به لزوم بازگشت آنها به شرایط قبل برای دوام منابع طبیعی به حال خود رها می‌شوند.

این کارشناس مرتع با ابراز امیدواری از کاهش نوسان‌ها و منطقی شدن بحث زمین در کشور ادامه داد: اگر بحث زمین در کشور از لحاظ قیمت و... منطقی‌تر شود کمی از مشکلات تصاحب و یا بی‌توجهی به ارزش حفظ عرصه‌های طبیعی کاسته می‌شود و دیگر کم‌تر شاهد تصاحب زمین‌ها برای رسیدن به منفعت‌های مادی خواهیم بود.

گفتنی است، شکاف درون عرصه‌های طبیعی که ناشی از جاده‌سازی، کشاورزی و کارهای توسعه‌ای است منجر به ایجاد جزیره‌های پراکنده در محیط‌های طبیعی می‌شود و به همین دلیل روند تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی کشور بسیار نگران‌کننده است، لذا صیانت از این فضاها و جلوگیری از تبدیل آنها به فضاهای مسکونی، ویلاها، جاده‌ها تأسیسات صنعتی و غیره در کنار حفظ توان اکولوژیکی و تولیدی آنها و همچنین مدیریت پایدار اراضی روز به روز مشکل‌تر شده و تغییر کاربری آنها به‌رغم احتیاج شهرها و روستاها به‌ویژه در اطراف کلانشهرهای کشور به‌صورت انفجاری مستمر در حال وقوع است.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)



 

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

افزایش هزینه‌ها باعث کاهش تولید کارخانه‌های بهداشتی و تولید زیرپله‌ای و کارگاهی جایگزین آن می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: 15 درصد از فرآورده‌های گوشتی تولیدی در کشور به‌صورت زیرپله‌ای و در کارگاه‌های غیربهداشتی تولید می‌شود.سیدمحمد موسوی افزود: افزایش قیمت مواد اولیه منجر به کم‌فروشی یا کاهش تولید کارخانه‌های بهداشتی تولیدکننده‌های فرآورده‌های گوشتی می‌شود.وی خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه واردات گوشت در اولویت کالاهای وارداتی قرار دارد، ولی هنوز ارز دولتی به واردکنندگان گوشت صنعتی اختصاص نیافته و تولیدکنندگان برای واردات، ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند.موسوی ادامه داد: واردات گوشت صنعتی با ارز آزاد به صرفه نبوده و قیمت آن به کیلویی 16 هزار تومان می‌رسد.وی تصریح کرد: تولیدکنندگان اولویت نیاز خود را از گوشت داخل غیرصنعتی به قیمت 17 هزار تومان خریداری می‌کنند که این امر هزینه‌های تولید را افزایش داده است.

فعال بخش خصوصی با بیان اینکه فرآورده‌های گوشتی روزانه امنیت یک وعده غذایی افراد در کشور را تشکیل می‌دهند، یادآور شد: در مردادماه قیمت فرآورده‌های گوشتی افزایش 14 درصدی را تجربه کردند، ولی با توجه به افزایش مواد اولیه، جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.موسوی در پایان تأکید کرد: از سال 80 با توسعه کارخانه‌ها، رعایت اصول بهداشتی، افزایش قیمت سایر مواد غذایی سنتی، شهرنشینی و کاهش جمعیت روستاها، سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی به 6.5 کیلوگرم در سال رسیده است که این رقم در سه دهه گذشته 300 گرم بوده است.



 

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا

با افزایش قیمت چندباره مواد پتروشیمی و تأخیر در واردات مواد بسته‌بندی، قیمت نهایی فرآورده‌های صنایع غذایی افزایش یافته است.

 

رئیس کانون صنایع غذایی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: بزرگ‌ترین مشکل امروز صنایع غذایی، افزایش مواد بسته‌بندی که شامل مواد اولیه مورد نیاز صنایع است.محمدرضا مرتضوی افزود: افزایش قمیت مواد بسته‌بندی تأثیر بسزایی در افزایش قیمت تمام‌شده فرآورده‌های صنایع غذایی و در نتیجه افزایش قیمت مصرف‌کنندگان داشته است.وی درباره دلایل این امر خاطرنشان کرد: شرکت‌های پتروشیمی به‌صورت چندباره نرخ مواد بسته‌بندی را افزایش داده‌اند و برای واردات بعضی از مواد بسته‌بندی که نیاز به واردات وجود داشته، دستورالعملی وجود ندارد و به یک‌باره قیمت مواد اولیه مانند پلی‌اتیلن و تین‌پلیت که برای ساخت حلب و درب آن استفاده می‌شود، افزایش چندبرابری داشته است.

مرتضوی با بیان اینکه هیچ مشکلی بابت تأمین مواد اولیه وجود ندارد، ادامه داد: با توجه به نیاز 90 درصدی کشور به واردات دانه‌های روغنی، وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری انجمن روغن اقدام به واردات پالم روغن کرده و نیاز صنایع را تا پایان سال تأمین کرده است.وی در پایان تصریح کرد: بابت تأمین آرد و علوفه مورد نیاز صنایع کشور مشکلی وجود نداشته و به میزان لازم فراهم و ذخیره‌سازی شده است.



به‌علت شباهت ظاهری و ناآشنایی مردم با طعم و مزه گوشت شترمرغ، گوشت گوساله جوان جایگزین شترمرغ شده و به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شود.

 رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی پرورش‌دهندگان شترمرغ در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: به‌دلیل شباهت ظاهری گوشت گوساله با گوشت شترمرغ، در برخی از کشتارگاه‌ها، گوساله‌های کم‌سن به جای گوشت شترمرغ ذبح شده و به فروش می‌رسد.

پرویز نیامنش افزود: گوشت شترمرغ از لحاظ طعم نیز شباهت زیادی به گوشت گوساله جوان دارد و به‌راحتی قابل تشخیص نیست.

وی با تأکید بر اینکه این فرآورده باید از فروشگاه‌های معتبر تهیه شود، خاطرنشان کرد: به‌دلیل این شباهت، جلوگیری از این حرکت امکان‌پذیر نیست و تنها کشتارگاه‌ها باید انصاف را رعایت کنند.نیامنش ادامه داد: گوشت شترمرغ با داشتن چربی‌های مفید، میزان پروتئین، آهن و سدیم بیشتری در مقایسه با سایر پروتئین‌های حیوانی دارد.وی تصریح کرد: محصولاتی که به‌عنوان روغن شترمرغ در عطاری‌ها به فروش می‌رسند، دارای مجوزهای لازم نیستند و اغلب تقلبی بوده و از ترکیب روغن جامد و مایع به‌دست می‌آید.

فعال بخش خصوصی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم گوشت لخم بسته‌بندی شده شترمرغ 27 هزار تومان است، یادآور شد: با واردات، قیمت علوفه در بازار کاهش یافته، ولی شترمرغ‌هایی که به زمان ذبح رسیده‌اند، با علوفه گران‌قیمت تولید شده و امکان کاهش قمیت آن وجود ندارد.نیامنش تأکید کرد: شترمرغ در مقایسه با سایر دام‌ها ضریب تولید بهتری دارد و در ازای هر 2.5 کیلوگرم علوفه‌ای که مصرف کرده، یک کیلوگرم گوشت تولید می‌کند. در حالی که این ضریب برای گوساله دارای یک به هفت است.

وی در پایان اظهار داشت: جوجه‌های یک‌روزه شترمرغ طی 10 ماه به وضعیت کشتار می‌رسند و شترمرغ‌های مولد نیز تا زمان بهره‌برداری سه سال زمان لازم دارند./

 

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

 خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) 



از آنجا که زنبورعسل برای درست کردن هر گرم موم، شش گرم عسل مصرف می‌کند، احتمال تقلبی بودن عسل‌های موم‌دار عرضه‌شده در سطح خرده‌فروشی‌های شهر و به‌کارگیری پارافین وجود دارد.

 

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: کمیته‌ای متشکل از اداره استاندارد، انجمن علمی زنبورعسل، اتحادیه زنبورعسل و بخش زنبورعسل به‌دنبال استانداردسازی عسل تولیدی در کشور است.عفت رئیسی سرحدی با اشاره به این موضوع که عسل را به‌صورت موم‌دار خریداری نکنید، افزود: اولویت عسل‌هایی که در سطح شهر به‌صورت موم‌دار به فروش می‌رسد، دارای مومی با درصدی از پارافین هستند که برای سلامت افراد زیان‌آور است.وی خاطرنشان کرد: زنبورعسل برای تولید هر گرم موم، شش گرم عسل مصرف می‌کنند. لذا تولیدکنندگان حقیقی عسل نیز معمولاً حاضر به فروش عسل با موم نیستند و از موم تولیدشده دوباره برای تولید عسل استفاده می‌کنند.رئیسی سرحدی ادامه داد: موم مصنوعی در کارگاه‌های موم‌سازی با ترکیب پارافین و موم طبیعی تولید می‌شود.وی ادعا کرد: برندهای مختلفی از عسل‌های تقلبی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین مشاهده می‌شوند که دارای درصدی از عسل طبیعی و شکر غلیظ‌شده هستند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور یادآور شد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌دنبال کالاهایی هستند که بیشترین سود را برای آنها داشته باشد و عسل‌های تقلبی را با سود 30 تا 40 درصد به فروش می‌رسانند.

رئیسی سرحدی با بیان اینکه قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم عسل طبیعی 12 الی 15 هزار تومان است، تأکید کرد: با اختصاص مراکزی برای عرضه عسل طبیعی می‌توان عسل طبیعی را به دست مصرف‌کننده رساند و تولیدکننده نیز محصول خود را به قیمت مناسبی به فروش می‌رساند./

 

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)



جریان عرضه محصولات کشاورزی در طول سال یکنواخت نبوده و دارای تغییرات فصلی است. زیرا برداشت محصولات کشاورزی فقط در زمان‌های خاصی در طول سال صورت می‌گیرد. علاوه بر آن اين محصولات فاسدشدنی هستند و امکانات انبارداری و سردخانه‌ای به اندازه‌ای نیست که توان هموارسازی جریان عرضه را در طول سال داشته باشد. در نتیجه کشاورزان در زمان برداشت مجبور هستند تمام یا قسمت عمده محصول برداشتی خود را به صورت یکجا به بازار عرضه کنند که این امر باعث به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا می‌شود. از طرف دیگر در مقابل جریان غیریکنواخت و گسسته عرضه، تقاضا برای محصولات کشاورزی تا حد زیادی یکنواخت و پیوسته است. در نتیجۀ این ناهمگونی بین عرضه و تقاضا در فصول مختلف سال، نوسانات فصلی شکل می‌گیرند.

قیمت اغلب محصولات کشاورزی دارای رفتارهای سیکلی منظم يا غيرمنظم هستند كه این نوسانات اغلب در اثر یکسری عوامل طبیعی و خصوصیات فیزیولوژیکی، همچون تغييرات شرایط آب و هوایی فسادپذیری محصولات کشاورزی؛ شرایط تولید مثل زاد و ولد (دام و طیور)؛ سيستم توليد دوگانه سنتي و مدرن؛ كشش قیمتی عرضه و تقاضابوجود می‌آیند.

محصولات کشاورزی داراي ویژگی‌های خاصي است كه عرضه و تقاضاي آن را در بازار متمايز از كالاهاي صنعتي مي‌كند. از اين روي بازار محصولات کشاورزی با اعمال سیاست‌های متعدد حمایتی توليدكننده و مصرف‌كننده، مورد مداخله قرار می‌گیرد. این مداخلات غالباً با هدف رشد عرضه و افزایش سطح درآمد تولیدکنندگان کشاورزی و رفاه آنان از يك سو و کمک به مصرف کنندگان موادغذایی از سوي ديگر صورت مي‌گيرد كه البته مي‌تواند ناهماهنگ نيز باشد و خود نوسان‌ساز گردد.

نوسانات قیمت محصولات کشاورزی می‌تواند اثرات منفی بر هر دو گروه تولیدکننده و مصرف‌کننده داشته ‌باشد. نوسانات قیمت کاربرد بعضی از تکنیکهای برنامه ریزی تولید را مشکل و حتی غیرممکن می‌سازد. چنانچه کشاورز نتواند برآوردی از قیمت فروش محصول خود در زمان برداشت داشته‌باشد، قادر نخواهد بود منابع در دسترس خود را به درستی و در جهت حداکثر کردن سود به کار گیرد. از طرف دیگر به دلیل مصرف محصولات كشاورزي به‌عنوان غذا از اهمیت بسیار بالایی در سبد مصرفي خانوارها دارد، از اين روي توجه به قیمت و بازار این محصولات بیش از پیش نمایان می‌شود.

زنگ خطر 

طبق آخرین گزارشها فائو پیش بینی کرد با افزایش مصرف و کاهش آهنگ رشد تولیدات کشاوری قیمت جهانی محصولات کشاورزی تا ده سال آینده افزایش خواهد یافت.سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی موسوم به فائو در گزارش مشترکی با سازمان توسعه و همکاری اقتصادی اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی و محصولات کشاورزی تا ده سال آینده نیز افزایش خواهد یافت.

رشد فزاینده تقاضا در کشورهای در حال توسعه و نو ظهور تاثیر زیادی بر رشد قیمت جهانی محصولات کشاورزی تا ده سال آینده خواهد داشت . بر اساس این گزارش ، رشد در آمد در کشورهای نو ظهور تاثیر زیادی بر افزایش تقاضای محصولات کشاورزی و مواد غذایی خواهد داشت و در این مدت رشد سطح ذخایر جهانی غلات و محصولات کشاورزی با چالشهای زیادی روبرو خواهد شد.

بر این اساس ، قیمت اسمی محصولات کشاورزی و مواد غذایی تا ده سال آینده افزایش خواهد یافت ولی قیمت واقعی این اقلام با کاهش روبرو خواهد شد یا بدون تغییر خواهد بود ولی نسبت به دهه گذشته با رشد 10 تا 30 درصدی روبرو می شود.به اعتقاد کارشناسان اقتصادی فائو افزایش مصرف گوشت قرمز و روغن های گیاهی در کشورهای در حال توسعه و نو ظهور تاثیر زیادی بر افزایش قیمت محصولات کشاورزی تا ده سال آینده خواهد داشت.

ذخایر غذایی جهان امسال هم كاهش می یابد

سازمان ملل پیش بینی كرد، امسال ذخایر غلات اصلی برای سومین سال متوالی كاهش خواهد یافت زیرا مزارع سه تولید كننده اصلی غلات در جهان با خشكسالی روبرو شده است.سازمان ملل همچنین پیش بینی كرد، هزینه واردات مواد غذایی در جهان نیز در سال جاری با سرعت بیشتری افزایش یابد و به ركورد یك هزار میلیارد و 240 میلیون دلار برسد.قیمت جهانی چهار غله اصلی، امسال بیشترین افزایش را تجربه كرده اند و بانكهای پیشتاز جهان یعنی گلدمن سچز،‌ مكاری و كردیت سوییس پیش بینی می كنند این افزایش قیمت همچنان تداوم داشته باشد.



 به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران / ایانا کدو حلوایی که از دسته صیفی جات به شمار می رود علاوه بر ترمیم موهای آسیب دیده برای پوست نیز بسیار مفید بوده و دارای خاصیت ضد چروکی هم می باشد.این گیاه خوراکی حاوی اکسید‌های قدرتمند آنتی‌هیدروکسی است که یک اسید طبیعی در میوه است و سلول‌های مرده پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می‌کند. همچنین حاوی ویتامین A است که به تولید سلول‌های پوستی جدید و نرم‌تر و جوان‌تر شدن این بافت کمک می‌کند.کدو حلوایی با داشتن غنی‌ترین ریزمغذی‌ها، مجهز به سلاح‌هایی موثر برای مقابله با بیماری‌هاست.کدو حلوایی به دلیل داشتن مقادیر بالای کاروتنوئید۳۰ درصد از بروز تمام انواع سرطان‌ها نیز پیشگیری می‌کند.علاوه بر این کدو حلوایی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای بتاکاروتن که در میوه‌ها و سبزی‌های نارنجی رنگ مثل هویج و کدو به وفور یافت می‌شود، از پوست در برابر تشعشعات ماوراء بنفش محافظت می‌کند و مصرف عصاره آن به طور روزانه حتی تاثیر محافظتی کرم ضد آفتاب را افزایش می‌دهد.

عصاره کدو حلوایی لایه محافظی روی پوست در برابر فاکتورهای محیط زیستی دیگر مثل آلودگی هوا، استرس و دود سیگار ایجاد می‌کند.

تخمه‌های کدو حلوایی به دلیل این که منابع سرشار از عنصر روی و اسیدهای چرب امگا ـ ۳ هستند، مهارت و توان مغز را بالا برده و به شما کمک می‌کنند بهتر و سریع‌تر فکر کنید، ذهن شما را تیزتر کرده و در عین حال سبب تقویت تراکم استخوان‌های سالم می‌شود.

اسیدهای چرب موجود در این محصول جالیزی همچنین در از بین بردن چین و چروک‌های پوست موثر است.کدو حلوایی علاوه بر این‌ها سرشار از ویتامین C و ویتامین B می باشد که برای رشد و بهبود موهای آسیب دیده بسیار مفید است.

همچنین کارشناسان می‌گویند: اگر به هنگام پخت و پز اندکی از روغن تخم کدو استفاده کنید، در تقویت بهداشت دهان و دندان شما و پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها بسیار موثر است.



 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی گفت: كشاورزان گوجه فرنگی كار بایستی نسبت به مبارزه با آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی هوشیار بوده و این آفت را جدی بگیرند.

به گزارش ایانا ، مهندس محمود کیا در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال جاری شرکت شیرین عسل در 50 هکتار از اراضی گوجه فرنگی خود در شهرستان شبستر با استفاده از500 تشت آب به همراه منبع نورانی و فرمون جهت شکار انبوه به جنگ با آفت پروانه مینوز رفته است گفت: مينوز گوجه فرنگي ، آفتي است که در دوسال گذشته وارد کشور شده و در تعدادي از استانهاي غربي و جنوبي کشور شايع گرديده است که اين آفت ، برگ ، ساقه و ميوه محصول را از بين مي برد و در اکثر موارد تا 100 درصد به محصول آسيب مي رساند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان با بیان اینکه این آفت از آفات قرنطینه ای در استان می باشد افزود: آفت پروانه مینوزگوجه فرنگی ازآفات مهم وخطرناک درکشاورزی در این استان محسوب می شود و باید گفت با تله های نوری ، از تخم گذاری میلیونها پروانه مینوز جلوگیری می شود.

وي مبارزه غيرشيميايي و بيولوژيک بر عليه آفت و استفاده از روش شکار انبوه که از طريق نصب تله هاي فرموني، تله هاي نوري، حذف ميزبانهاي ثانويه در مزارع و گلخانه هاي گوجه فرنگي ، امحا و سوزاندن بقاياي آلوده از راه هاي مبارزه با این آفت عنوان نموده افزود: نصب تله های نوری در مزارع گوجه فرنگی توسط كشاورزان، علاوه بر تعیین تعداد حشره، نوعی مبارزه غیر شیمیایی نیز محسوب می گردد و در كاهش جمعیت این حشره موثر است. مهندس کیا به نحوه ساخت تله های نوری اشاره و با بیان اینکه در این روش حشرات داخل آب تشت جذب شده و از این طریق قدرت جفتگیری خود را از دست می دهند خاطر نشان كرد: یك لامپ یا فانوس به عنوان منبع نور و تشت آب و روغن در فاصله كمی زیر این منبع نوری می تواند به عنوان تله نوری به كار رود و جهت مواد جایگزین به عنوان مایع درون تله نوری می توان از گازوییل یا مواد شوینده به عنوان آب درون تشت تله نوری استفاده كرد.مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان با بیان اینکه در هر هکتار نصب و جاگذاری 10 الی 25 عدد تشت با منبع نور توصیه می شود افزود: از جمله وسایلی که در رابطه با مدیریت تلفیقی این آفت کاربرد دارد، تله های فرمونی است و با کاربرد تله فرمونی امکان پایش و آگاهی از طغیان احتمالی آفت وجود دارد و هم می توان تراکم و انبوهی آن را تخمین زد. در این نوع تله ها فرمون جنسی ماده برای جلب شب پره های نر استفاده می شود و شب پره های نر به محض ورود به داخل تله در اثر تماس با سطح چسبنده داخل آن به دام می افتند و شکار می شوند. وی میزان خسارت آفت مینوز گوجه فرنگی را در مزارع 50 تا 100 در صد اعلام کرد و افزود : این آفت در گلخانه های سبزی و صیفی قادر است خسارت 100 در صدی به محصول گوجه فرنگی وارد سازد.

مهندس کیا از کارگذاشتن تعداد زیادی تله های فرومونی در مزارع عمده کار همچون شهرستان شبستر برای آمارگیری و کنترل جمعیت پروانه مینوز گوجه فرنگی خبر داده و افزود : استفاده از تله های فرومونی و تله های نوری تنها راه کنترل غیر شیمیایی این آفت و بسیار در کاهش جمعیت این آفت موثر است.مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان با تشریح علایم خسارت آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی بر روی گیاه گوجه فرنگی می افزاید: این آفت با ایجاد دالانهایی بر روی برگ ها و حالت لهیدگی میوه ، خسارتی چشمگیر به محصول گوجه فرنگی وارد می سازد. وی با تاکید بر ضرورت همکاری کشاورزان با کارشناسان برای مبارزه با آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی، یادآور شد: کشاورزان باید از خرید یا جابجایی نشاء آلوده یا مشکوک خودداری کرده و در صورت مشاهده علایم این آفت هرچه سریعتر مراتب را به کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی گزارش دهند.

گفتنی است حشرات کامل آفت پروانه مینوز حدود 10 میلیمتر طول دارند و بدنی خاکستری تا روشن با لکه های نقره ای رنگ تا خاکستری، شاخک های نخی و به طور متناوب با رنگ تیره و روشن است و حشرات ماده بین 260 تا 300 عدد تخم روی برگهای گیاه میزبان می گذارند و بیشترین تخم گذاری آفت در 2 روز اول خروج حشرات کامل انجام می شود.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

 



 محققان در مطالعه ای جدید دریافتند که به عنوان منبع انرژی موز بهتر از نوشابه های ورزشی است.موز ، که سرشاز از پتاسیم و مواد مغذی است، مورد علاقه دوندگان استقامتی و دوچرخه سواران بوده است.به گزارش ایانا به نقل از ایندین اکسپرس دانشمندان تایید کرده اند که موز علاوه بر حفظ سطوح انرژی یکسان با نوشابه های کربوهیدرات دار ،قندی سالم تری هم دارند.بااین مطالعه آشکار شد که موزعلاوه بر داشتن کمک تغذیه ای بیشتر، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که در نوشابه های ورزشی قند دار یافت نمی شود. بنابه گفته دکتر دیوید نیمن از دانشگاه ایالتی آپالاچی در کارولینای شمالی موز دارای منابع انرژی سالم تری است که می تواند به عملکرد بالای ورزشکار کمک کند.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) 

 


ارسالی تاریخ : برچسب:موز,منبع انرژی,نوشابه های ورزشی, :: :: توسط : پیمان

 اولین اجلاس کمیته مدیریت فنی برنج مرکز منطقه‌ای با حضور نمایندگان کشورهای عضو در تاریخ سوم و چهارم مهرماه سال جاری در رشت برگزار خواهد شد.


ارسالی تاریخ : برچسب:همایش مدیریت فنی برنج, :: :: توسط : پیمان

 سالانه يك و نيم ميليون تن انار در دنيا توليد مي‌شود كه ايران با توليد بيش از 600 هزار تن اولين توليدكننده اين ميوه پاييزه محسوب مي‌شود.مجتبي شادلو ـ رييس اتحاديه باغداران كشور ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به اين‌كه وضعيت توليدات محصولات باغي در سال جاري از نظر كمي و كيفي بهتر از سال گذشته است، گفت: درختان انار كه در سال 86 دچار سرمازدگي شدند و بخش عمده‌اي از آن‌ها حذف شده بود امسال مثمر‌شده و به بار نشسته‌اند.وي با اشاره به اين‌كه تا يك ماه ديگر برداشت انار آغاز مي‌شود، گفت: انار محصول استراتژيك استان‌هاي مركزي، يزد، فارس، خراسان جنوبي، اصفهان و سپس تهران است.شادلو با بيان اين‌كه ايران اولين توليد‌كننده‌ انار در جهان است، گفت: امسال سال انار بوده و توليد اين ميوه در سال جاري از سال‌هاي گذشته بيشتر است.رييس اتحاديه باغداران كشور پيش‌بيني كرد: امسال بيش از 600 هزار تن انار توليد مي‌شود كه با توجه به جايگاه صادراتي ايران در بازار جهاني اين محصول، صادرات چشمگيري خواهيم داشت.به گفته‌ وي انار تهران كه در نواحي مركزي پايين‌‌دست فيروز‌كوه، دماوند و ورامين توليد مي‌شود از كيفيت بالايي برخوردار است.شرايط آب و هوايي استان فارس مناسب كشت و پرورش محصول انار است و اين استان از نظر ميزان توليد و سطح زير كشت رتبه اول توليد را در بين استان‌هاي كشور دارد.در استان تهران نيز 600 هكتار باغ انار وجود دارد كه 10 هزار تن محصول برداشت مي‌شود و طي برنامه پنجم توسعه بايد سطح باغات انار تا 500 هكتار افزايش يابد.استان يزد نيز 7117 هكتار باغ انار دارد كه طبق پيش‌بيني سازمان جهاد كشاورزي اين استان 83 هزار و 600 تن محصول امسال برداشت خواهد شد.شهرستان‌هاي ميبد، يزد و تفت بيشترين سطح زير كشت انار در استان يزد را به خود اختصاص داده‌اند.بر اساس آمار گمرک ایران در سال گذشته بیش از 7600 تن انار به ارزش 11.3 میلیون دلار از کشور صادر شده است كه عراق، هلند، ارمنستان، افغانستان، امارات، ترکمنستان و روسیه به ترتيب بزرگترين بازارهای صادراتی انار ایران در سال گذشته بودند.پایین بودن عملکرد، کاهش صادرات، بالا بودن قیمت تمام شده محصول، کمبود صنایع فرآوری، کمبود سالن‌های بسته بندی مناسب و سردخانه در مناطق تولید انار را از نقاط ضعف تولید انار در کشور هستند.انار بومی مناطق شرق ایران تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند است و پس از ايران هندوستان دومین توليدكننده انار به شمار مي‌رود.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

 



دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی با اشاره به این كه قیمت مرغوب ترین و كیفی ترین نوع شیرخام حداكثر كیلویی ۹۳۰ تومان است، پیش بینی كرد كه از هفته آینده قیمت شیرخام در بازار كاهش یابد.رضا باكری افزود: هم اكنون قیمت ۷۷۰ تومان برای هر كیلو شیر خام به عنوان قیمت كف برای شیر با بار میكروبی یك میلیون به بالا تعیین شده است كه با احتساب هزینه های دیگر شامل پاداش كاهش بار میكروبی، هزینه حمل از دامداری تا كارخانه و پاداش چربی شیر قیمت شیرخام در مرغوب ترین و كیفی ترین نوع آن حداكثر به كیلویی ۹۳۰ تومان می رسد.او با اشاره به این كه پیش بینی می شود از هفته آینده قیمت هر كیلو شیرخام از ۱۱۰۰ تومان به ۹۳۰ تومان كاهش یابد، گفت: كاهش قیمت شیر خام در بازار مصوبه تنظیم بازار است و كلیه طرف های درگیر این موضوع یعنی وزارت جهاد كشاورزی، وزارت صنعت، دامداران و صنایع لبنی این مصوبه را پذیرفته اند. ضمن این كه سه وزارتخانه جهادكشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و وزارت كشور به صورت مشترك مسئول ابلاغ این مصوبه به سراسر كشور هستند.باكری در عین حال با بیان این كه تحویل به موقع نهاده های دامی تفاوت نرخ قیمت آزاد و مصوب محصولات لبنی را از بین برده و آن را پوشش خواهد داد، گفت: هم اكنون نهاده های دامی به اندازه كافی در انبارها موجود است و هیچ مشكلی در زمینه تامین و توزیع این نهاده ها وجود ندارد.به گزارش ایسنا ششم تیر ماه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم نامه ای با اتحادیه مركزی دامداران امضا كرد كه براساس آن قرار بود دامداری ها در قبال دریافت حوالجات خوراك دام، شیرخام را به قیمت ۷۵۰ تومان با بار میكروبی یك میلیون در اختیار كارخانه ها قرار دهند. وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در هفدهم تیر ماه سال جاری با كارخانه های لبنی تفاهم كرد كه در قبال دریافت شیرخام ۷۵۰ تومانی، كارخانه ها ۵۰ درصد از ظرفیت تولید خود را به محصولات حمایتی با قیمت های تثبیتی و ۵۰ درصد بقیه ظرفیت را نیز به محصولاتی كه قیمت آنها براساس عرضه و تقاضا تعیین می شوند، اختصاص دهند.دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی پیشتر نیز در گفت وگو با ایسنا با بیان این كه به دلیل افزایش قیمت شیرخام طی دو ماه گذشته عملا اجرای دو تفاهم نامه قبلی با اشكال مواجه شد، تاكید كرده بود كه درجلسه چند روز پیش مجددا بر اجرای تفاهم نامه تاكید و قرار شد كه اتحادیه دامداران، شیرخام را با قیمت قبلی به كارخانه های لبنی تحویل دهند.به گفته وی كارخانه ها لبنی شیرخام را با قیمت ۱۰۵۰ تومان خریداری كرده اند كه با این وجود همچنان تولید محصولات حمایتی در كارخانه ها ادامه داشته؛ هرچند به سقف ۵۰ درصد نرسیده است.

 

در همین حال معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اواسط شهریور ماه امسال از الزام صنایع لبنی به كاهش قیمت ها خبر داد. به گفته وی قیمت های افزایش یافته اصلاح خواهد شد و هیچ كس حق افزایش دوباره قیمت ها را ندارد.


ارسالی تاریخ : برچسب:, :: :: توسط : پیمان

پیش بینی می شود قیمت جهانی شكر در سال مالی ۲۰۱۲ ۲۰۱۳ با كاهش مواجه شود.شركت مشاوره ی جاناتان كینگزمن اعلام كرد كه به دلیل كاهش واردات شكر از سوی خریداران بزرگی مانند روسیه و چین و همچنین تولید مناسب پیش بینی می شود قیمت شكر در فصل مالی آینده با افت مواجه شود.وضعیت آب و هوایی خوب در تولیدكنندگانی بزرگی مانند برزیل و هند باعث شده تا پیش بینی ها از افزایش تولید جهانی شكر حاكی باشد.موضوعی كه می تواند به كاهش قیمت جهانی این ماده غذایی استراتژیك در بازارهای جهانی منجر شود.چین به عنوان دومین خریدار بزرگ شكر در دنیا احتمالا واردات شكر خود را در سال مالی كنونی ك از اول اكتبر آغاز می شود كاهش خواهد داد.

به گزارش رویترز، همچنین پیش بینی می شود روسیه نیز به دلیل مازاد شكر خود وارداتش را در این حوزه متوقف كند.


ارسالی تاریخ : برچسب:, :: :: توسط : پیمان

حمید محمدیان با اعلام این خبر اظهار داشت: در حال حاضر نوسات قیمت گوشت و نهاده ها به شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده است.مدیر مجتمع دامداری اظهار داشت: حتی قیمت بالای کنونی نیز که برخی فکر می کنند به نفع تولیدکننده باید باشد اینطور نیست و به ضرر تولیدکننده استحمید محمدیان با اعلام این خبر اظهار داشت: در حال حاضر نوسات قیمت گوشت و نهاده ها به شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده است.مدیر مجتمع دامداری اظهار داشت: حتی قیمت بالای کنونی نیز که برخی فکر می کنند به نفع تولیدکننده باید باشد اینطور نیست و به ضرر تولیدکننده است.وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت جو به کیلویی ۷۳۰،کنجاله ۱۰۰۰ تومان و یونجه و گندم ۵۰۰ تومان رسیده است که باعث شده هزینه تمام شده به شدت بالا رود.وی همچنین گفت: قیمت تلیسه لاغر به شدت بالا رفته و با ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته کیلویی ۱۱ هزار تومان برای پرورش در دامداری ها خریداری می شود.محمدیان افزود: هر کیلوگرم گوساله زنده ۸ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می شود که پرورش آن با نهاده های قیمت بالا توجیه اقتصادی دارد.وی درباره دلیل عدم کاهش قیمت گوشت گوساله به رغم واردات گفت: علوفه مورد نیاز دامداران گران است، علوفه دام سنگین باید در دامداری ها تامین شود و آنها نمی توانند در مراتع تعلیف کنند. به این دلیل قیمت گوشت گوساله نسبت به گوسفند بیشتر از کمبود علوفه متاثر می شود.محمدیان افزود: از سوی دیگر خشکسالی های اخیر باعث کاهش تعداد گله های دامداری شده و برخی نیز قادر به پرواربندی نشده اند.مدیر مجتمع دامداری تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن محرم و اعیاد قربان و نزدیک شدن به فصل زمستان که به صورت طبیعی میزان علوفه کمتر می شود، دامداران نیاز به حمایت بیشتری دارند.وی هشدار داد: در صورتی که از الان به فکر دامداران نباشند قیمت گوشت در زمستان بالاتر خواهد رفت.به گزارش فارس، در حال حاضر قیمت گوشت گوساله با سبقت گرفتن از گوشت گوسفندی به کیلویی ۲۲ هزار تومان رسیده است.


ارسالی تاریخ : برچسب:افزایش قیمت,گوشت گوساله,22هزار تومان, :: :: توسط : پیمان

 نداشتن وثیقه و ضامن روستاییان مانعی در راه تحقق طرح توسعه کشاورزی که بزرگ‌ترین طرح کشاورزی بعد از انقلاب است، محسوب می‌شود.

 

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار اعزامی ایانا گفت: طرح توسعه بخش کشاورزی که در سال 1390 به تصویب دولت رسید و بزرگ‌ترین طرح توسعه کشاورزی بعد از انقلاب است، یکی از موانع جدی تحقق آن نداشتن وثیقه و ضامن روستاییان است.علی‌اشرف جلیلی افزود: این طرح که در سال 1390 به تصویب دولت رسید عوامل تولید در بخش کشاورزی که شامل آب و زمین است از طریق ادارات منابع طبیعی و امور آب در اختیار متقاضیان که در واقع مهمترین بخش عوامل تولید (نیروی انسانی) را تشکیل می‌دهند قرار می‌گیرد.وی خاطرنشان کرد: به‌منظور حمایت مالی از این طرح نیز اعتباراتی در قالب تسهیلات با سود هفت  درصد با همکاری بانک کشاورزی به متقاضیان واگذار می‌شود.جلیلی ادامه داد: دولت مصمم است با اجرای این طرح ضمن افزایش تولید، ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی را نیز فراهم کند.وی تصریح کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح و توجه ویژه رئیس جمهور و مسئولان امر، مؤید این مطلب است. اما این طرح علی‌رغم مشخصاتی که برای آن ذکر شد، در مسیر خود در گردابی به نام "تأمین وثیقه و ضامن توسط متقاضیان" برای اخذ تسهیلات بانکی گرفتار آمده است.

این مقام مسئول یادآور شد: تهیه تضامین و وثایق مورد تأیید بانک کشاورزی برای روستاییان که بخش اعظم استفاده‌کنندگان از تسهیلات این طرح را تشکیل می‌دهند، همچون سد بزرگی مانع حرکت آنها شده است.جلیلی تأکید کرد: مسائل و مشکلات ترهین اسناد زراعی، محدود بودن املاک و مستغلات قابل توثیق به‌ویژه در شهرهای کوچک باعث شده درصد بالایی از پرونده‌های مصوب کارگروه‌های توسعه بخش کشاورزی در شهرستان‌ها که با صرف هزینه و وقت فراوان برای متقاضیان و دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده، در شعب بانک کشاورزی بایگانی و در انتظار تکمیل وثیقه و ضامن باشدوی اظهار داشت: البته بخشی از مشکلات وثایق توسط قوانین دست و پاگیر بانک ایجاد شده است و در واقع اگر دولت به‌دنبال تحقق اهداف طرح توسعه بخش کشاورزی است باید راهکاری برای جایگزینی تأمین وثایق و تضامین تعریف کند، به‌طوری‌که هم تضمین لازم برای برگشت سرمایه بانک تأمین شود و هم مشکل متقاضیان استفاده از تسهیلات مرتفع شود.جلیلی در ادامه گفت: در این راستا صدور ضمانت‌نامه‌ها توسط مراجع ذی‌صلاح و بیمه تسهیلات بانکی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.وی در پایان افزود: واضح است که در صورت حل نشدن این مشکل، طرح عظیم توسعه بخش کشاورزی با چالش جدی روبه‌رو شده و از مسیر اصلی و پیش‌بینی‌شده خارج می‌شود./

 

خبرنگار: فرید مرادی

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) 


ارسالی تاریخ : برچسب:, :: :: توسط : پیمان

 حسن میرزایی ندوشن در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایانا با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه زراعت چوب تجارت سودآوری است و صادرات چوب فرآوری شده هم بسیار اقتصادی است، باید توسعه و رونق صنعت چوب کشور از طریق کشت صنوبر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.وی با اشاره بر اینکه احکام اعضا این کمیسیون از وزارتخانه‌های مختلف ازجمله صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه‌های کشور، اتحادیه صنوبرکاران ایران و دستگاه‌های اجرایی دیگر صادر می‌شود و اخیراً اعضای جدید کمیسیون با دریافت حکم خود کارشان را آغاز کرده‌اند، افزود: امیدواریم با تشکیل کارگروه‌های مختلف در پیشبرد اهداف این کمیسیون که یکی از آنها توسعه و توجه به کشت و زراعت چوب صنوبر برای جلوگیری از بهره‌برداری چوب‌های جنگلی است، گامی بیشتر برداریم.قائم‌مقام رئیس کمیسیون ملی صنوبر تنها راه کاهش فشار بر جنگل‌های کشور را توسعه صنعت و زراعت چوب دانست و تصریح کرد: توسعه صنعت و زراعت چوب به‌ویژه درخت صنوبر برای جلوگیری از تخریب درختان جنگلی، میتواند راهکاری مؤثر و پیشگیرانه باشد.میرزایی ندوشن با اشاره بر پیشینه این کمیسیون ادامه داد: این کمیسیون با همت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع احیا و راه‌اندازی شده و دستگاه‌های مختلفی در آن عضویت دارند و به‌عنوان یک کمیسیون ملی و فراسازمان عمل خواهد کرد.گفتنی است، ‌جنگل‌های صنوبر از لحاظ حفاظت خاک و جلوگیری از تغییر وضعیت جوی آب و هوایی و تغییرات سخت اقلیمی یکی از بهترین نوع جنگل‌ها است که این مسئله کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است./

 

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

خبرگزاری کشاورزی ایران ایانا


ارسالی تاریخ : برچسب:, :: :: توسط : پیمان

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد

وبلاگ کشاورزی
به وبلاگ کشاورزی خیلی خوش آمدید .این وبلاگ در مورد نوشتار های وابسته به علوم کشاورزی می باشد.
آخرین نوشتار
نگارندگان

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 39
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 45
بازدید ماه : 1508
بازدید کل : 139601
تعداد مطالب : 134
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

جامعه ژئوماتیک ایران

Quotes

Quotes
Symbol Last Chg
@CT - COTTON - ICEFU
Oct 12 69.15s-0.88
Dec 12 70.65s-0.88
Mar 13 71.68s-0.81
C - CORN - CBOT
Dec 12 756-2s+40-0
Mar 13 759-4s+40-0
May 13 756-4s+39-4
S - SOYBEANS - CBOT
Nov 12 1601-0s+30-2
Jan 13 1602-6s+31-4
Mar 13 1564-2s+40-2
SM - SOYBEAN MEAL - CBOT
Oct 12 487.0s+13.9
Dec 12 486.9s+13.0
Jan 13 483.9s+13.5
SM - SOYBEAN OIL - CBOT
Oct 12 52.18s+0.07
Dec 12 52.66s+0.08
Jan 13 53.00s+0.08
@AB - WESTERN BARLEY - CBOT
Oct 12 265.00sunch
Dec 12 270.00sunch
Mar 13 275.00sunch
W - WHEAT - CBOT
Dec 12 902-4s+47-0
Mar 13 912-2s+44-0
May 13 906-2s+36-0
@MW - HARD RED SPRING WHEAT
Dec 12 958-4s+44-2
Mar 13 966-6s+44-6
May 13 972-2s+44-2
@ZK - DENATURED FUEL ETHANOL
Oct 12 2.344s+0.121
Nov 12 2.343s+0.123
Dec 12 2.348s+0.117
DJ - DJ INDUSTRIAL AVERAGE - CBOT
Dec 12 13355s-59
Mar 13 13284s-59
Jun 13 13209s-59
LC - LIVE CATTLE - CME
Oct 12 122.075s-0.375
Dec 12 124.700s-0.475
Feb 13 128.425s-0.500
FC - FEEDER CATTLE - CME
Oct 12 143.800s-2.425
Nov 12 144.350s-2.975
Jan 13 147.375s-2.625
LA - LEAN HOGS - CME
Oct 12 77.175s-0.050
Dec 12 73.750s+0.150
Feb 13 80.250s+0.875
DA - MILK CLASS III - CME
Sep 12 18.98s+0.01
Oct 12 20.86s+0.08
Nov 12 20.83s+0.15
Quotes are delayed at least 10-minutes.


 
 
 
جامعه ژئوماتیک ایران